Innehållspublicerare

Det smidiga e-receptet

Meddelande - Medborgare Skrivet 8.2.2018 Alla meddelanden

Sedan ingången av 2017 har läkarna gjort upp alla recept elektroniskt, förutom i undantagsfall. Övergången till elektroniska recept har emellertid pågått i långsam takt ända sedan 2011.

En patient som har fått ett recept får ut sin medicin med patientanvisningen eller till exempel med FPA-kortet från vilket apotek som helst. Patienten kan själv se sina receptuppgifter på Mina Kanta-sidor. Det elektroniska systemet gör det också enklare att förnya recept.

Övergången till elektroniska recept har också underlättat apotekens arbete. Provisor Aino Sinisalo på Kontulankaaren apteekki ser många fördelar med det nya systemet.

”Nästan alla receptbelagda läkemedel som kunden använder finns i Receptcentret. Vi ser vid behov om kunden har läkemedel som kan påverka varandra eller om det finns något annat som är viktigt för en trygg läkemedelsbehandling. Dessutom är alla recept i säkert förvar och risken för att man glömt pappersreceptet hemma finns inte mer. Det är lättare att hjälpa kunden att hålla koll på sin läkemedelsbehandling som helhet när alla recept finns i Receptcentret”, sammanfattar Sinisalo.

Recepten går via Kanta-tjänsterna

I dag skriver läkarna nästan alla recept elektroniskt i Kanta-tjänsternas databas Receptcentret, och utifrån uppgifterna där kan vilket apotek som helst expediera läkemedlen och anteckna expedieringen i tjänsten. All överföring av uppgifter mellan hälso- och sjukvården, apoteken och Receptcentret sker krypterat.

Aino Sinisalo började jobba på apoteket på Gårdsbackabågen hösten 2016, då de flesta recepten redan var elektroniska. Det blev alltså inte någon stor förändring över en natt när elektroniska recept blev obligatoriska 1.1.2017.

”Den största skillnaden i det praktiska arbetet är att recept som i exceptionella situationer gjorts upp på papper överförs till elektronisk form på apoteket”, säger hon.

Läkaren kan undantagsvis förskriva läkemedel med pappers- eller telefonrecept, till exempel om en teknisk störning gör det omöjligt att göra upp receptet elektroniskt. Enligt Sinisalo är det åtminstone på Gårdsbackabågen inte helt ovanligt med pappersrecept. Men det är lätt att överföra receptet till elektronisk form.

”På apoteket skriver farmacipersonalen in pappersreceptet i datasystemet och lagrar det i Receptcentret, där det i fortsättningen sedan finns i elektronisk form. Problem uppkommer närmast i situationer då kunden inte har finsk personbeteckning. När ett pappersrecept i sådana fall överförts till elektronisk form får inga andra apotek fram receptet från Receptcentret, och kunden måste alltid ta ut läkemedelsförpackningarna på samma apotek.”

”Ibland kan arbetet med pappersrecept visserligen vara lite tidsödande, om den organisation som läkaren antecknat inte stämmer överens med organisationsnamnet i Receptcentret – det här skulle vi önska bättre reda i!” tillägger Sinisalo med en glimt i ögonvrån.

För de flesta är e-tjänster vardag

Kunderna som besöker apoteket på Gårdsbackabågen verkar enligt Sinisalo i huvudsak vara nöjda med e-recepten. De som ibland saknar pappersrecepten är kunder som har svårt att använda e-tjänster – till exempel går det inte att se sina recept på Mina Kanta-sidor utan elektronisk identifiering.

”För majoriteten är e-tjänsterna vardag, men vid behov försöker vi hjälpa till genom att skriva ut receptsammandrag på papper”, säger Sinisalo.

De flesta recept som läkarna gör upp är i kraft två år. I vissa fall kan giltighetstiden förvirra apotekskunderna: om läkaren har förskrivit flera förpackningar på samma recept, visas receptet på Mina Kanta-sidor med två års giltighetstid även om det inte finns någon förpackning kvar att ta ut. Sådana här fall är dock sällsynta.

Mer information