Innehållspublicerare

Informationssystemleverantörerna är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet och med informationssäkerheten, men vill ha fler möjligheter att påverka utvecklingen av tjänsterna

Meddelande - Utvecklare Skrivet 27.4.2023 Alla meddelanden

I slutet av 2022 utredde Kanta-tjänsterna med hjälp av en enkät för första gången hur nöjda systemleverantörerna är med Kanta-tjänsterna. Systemleverantörerna är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet, med informationssäkerheten och den tekniska funktionen. Enligt respondenterna finns det sådant som behöver utvecklas i samarbetet mellan myndigheterna och i hur tjänsterna utvecklas och kunderna involveras i utvecklingen.

I november–december i fjol bad man om informationssystemleverantörernas erfarenheter av och åsikter om Kanta-tjänsterna. Det kom in 45 svar på enkäten. Enligt enkäten om kundnöjdhet är mer än 70 procent av respondenterna nöjda med sakkunskapen och kompetensen och med Kanta-tjänsterna som helhet. Nästan 90 procent av respondenterna är nöjda med informationssäkerheten. 

Allmänt sett upplevs samarbetet med Kanta-tjänsterna löpa smidigt. Mer än 90 procent av respondenterna anser att det behövs enskilda möten mellan Kanta-tjänsterna och de olika informationssystemleverantörerna som stöd för utvecklingen. En klar majoritet anser att samarbetsmötena för systemleverantörer och infomötena för informationssystemleverantörer inom socialvården är nyttiga. Mest utveckling behövs för att göra ansvarsfördelningen mellan myndigheterna tydligare. Omkring 40 procent av respondenterna säger att ansvarsfördelningen mellan till exempel FPA, THL och Valvira är tydlig.

Önskemål om mera möjligheter för kunderna att påverka

Cirka 60 procent av respondenterna får tillräcklig information om utveckling och publicering av nya versioner. Mer än 70 procent säger att publiceringsschemat är till hjälp i planeringen av arbetet. Förbättring behövs i fråga om hur kunderna involveras i utvecklingen av tjänsterna: En tredjedel anser att den egna organisationen kan påverka utvecklingen av Kanta-tjänsterna och en fjärdedel säger att kunderna är tillräckligt delaktiga i utvecklingsprojekten. 

Kommunikationen är aktuell, men anvisningarna behöver förtydligas

Mer än 70 procent av respondenterna uppger att de får aktuell information om Kanta-tjänsterna och är nöjda med Kanta-tjänsternas nyhetsbrev. Mindre än hälften av respondenterna är nöjda med hur informationen och anvisningarna kan hittas på webbplatsen kanta.fi. En andel på 40 procent av respondenterna är nöjda med hur tydliga och begripliga anvisningarna och informationen är. Endast en tredjedel av respondenterna är nöjda med tydligheten i specifikationerna för Kanta-tjänsterna. Också i de öppna kommentarerna betonades responsen, där man efterlyste större tydlighet i dokumentationen.

Stödet och tjänsterna utvecklas utifrån responsen

Kanta-tjänsterna utvecklar sin verksamhet och samarbetsformerna utifrån responsen. Framöver vill man involvera informationssystemleverantörerna mera i utvecklingen av tjänsterna. Arbetet med att förbättra innehållet på kanta.fi pågår till exempel när det gäller certifieringsprocessen. 

Kanta-tjänsterna kommer i fortsättningen att skicka en enkät till systemleverantörerna varje år.