Centrala hälsouppgifter

Centrala hälsouppgifter

I sammanställningarna av centrala hälsouppgifter i Kanta-tjänsterna får en yrkesperson snabbt relevanta och aktuella uppgifter om patientens hälsotillstånd.

Sammanställningar kan bildas av följande uppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna:

  • vaccinationer
  • laboratorieundersökningar
  • diagnoser
  • åtgärder
  • riskinformation
  • bilddiagnostiska undersökningar
  • fysiologiska mätningar.

Patientdatasystemen kan hämta dessa uppgifter och bilda åskådliga sammanställningar av dem för användarna. Detta effektiviserar sökningen av information i Kanta-tjänsterna och ökar patientsäkerheten, särskilt i situationer där det finns mycket patientinformation.

Uppgifter som registrerats av olika aktörer inom hälso- och sjukvården visas i sammanställningarna, om patienten har gett tillstånd för utlämnande av uppgifterna och inte har meddelat några förbud mot utlämnande av uppgifterna i fråga.

Enskilda personer ser sina egna centrala hälsouppgifter i MittKanta, vilket gör det lättare för dem att följa sitt eget hälsotillstånd.

Uppgifterna visas i sammanställningen när de dokumenteras strukturerat

En förutsättning för att sammanställningen ska bildas är att uppgifterna har förts in i Kanta-tjänsterna i strukturerad form. För alla uppgifter i sammanställningarna gäller att de bildas endast om patientdatasystemet registrerar uppgifterna enligt specifikationerna för 2016 eller 2023.

Mer information om vilken version av specifikationerna som används i det egna patientdatasystemet fås av systemleverantören. Läget när det gäller nivåhöjningen av specifikationsversionerna i systemen visas också på sidan för samtestning på webbplatsen.

Om data lagras i enlighet med den äldre versionen av specifikationerna (den s.k. 2014-fasen) kan det hända att sammanställningarna endast visar en del av riskinformationen, diagnoserna och vaccinationerna. Av andra material som lagrats i enlighet med den äldre versionen av specifikationerna skapas inga sammanställningar alls.

Så här börjar du använda centrala hälsouppgifter

Du kan införa funktionen efter att din organisation har anslutit sig som användare av Patientdataarkivet.

Gör så här när du vill börja använda centrala hälsouppgifter:

Ta kontakt med din informationssystemleverantör och kom överens om att införa funktionen. Försäkra dig samtidigt om att det patientdatasystem som du använder är certifierat för lagring och sökning av datainnehåll enligt specifikationerna för 2016 eller 2023.

Säkerställ efter införandet att ditt patientdatasystem bildar sammanställningar. Läs anvisningarna om säkerställande av den tekniska funktionen i produktionsmiljön.

Närmare information

Sidan har uppdaterats 11.7.2024