Intyg och utlåtanden

Intyg och utlåtanden

Elektroniska intyg och utlåtanden inom hälso- och sjukvården kan lagras i Kanta-tjänsterna. På kundens begäran kan uppgifterna också användas utanför hälso- och sjukvården.

De läkarintyg och läkarutlåtanden som finns lagrade i Patientdatalagret i Kanta-tjänsterna kan i realtid utnyttjas av hälso- och sjukvårdspersonal som deltar i vården av patienten. Uppgifterna kan också med hjälp av Kanta-tjänsterna förmedlas till mottagare utanför hälso- och sjukvården.

I MittKanta ser kunden de intyg som sparats i Kanta-tjänsterna och förmedlats vidare.

Bestämmelser om införande av vissa intyg och utlåtanden i Kanta-tjänsterna finns i kunduppgiftslagen.

Användning av intyg och utlåtanden utanför hälso- och sjukvården

Intyg och utlåtanden eller uppgifter i dem kan också förmedlas elektroniskt till vissa aktörer utanför hälso- och sjukvården med hjälp av Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen i Kanta-tjänsterna.

För närvarande kan intyg från hälso- och sjukvården förmedlas till FPA. Dessutom kan uppgifterna på blanketten ”Läkarutlåtande om körförmåga” (F122) förmedlas till Transport- och kommunikationsverket (Traficom). Förmedlingen sker alltid på kundens begäran.

Läkarintyg och läkarutlåtanden kan förmedlas från Kanta-tjänsterna direkt till FPA för beviljande av förmåner. Förmedling är möjlig när funktionen för lagring och förmedling av intyg har införts i det patientdatasystem som tjänstetillhandahållaren inom hälso- och sjukvården använder.

Kunden kommer överens med en yrkesperson inom hälso- och sjukvården om förmedlingen av intyget och får en utskrift av intyget om hen så önskar. Kunden ser intyget och uppgift om att det har förmedlats även i MittKanta och MittFPA.

Följande intyg kan förmedlas till FPA:

  • Läkarintyg A för sjukdagpenning (SV 6r)
  • Läkarutlåtande B (SV 7r)
  • Läkarintyg D för specialvårdspenning för barn (SV 10r)
  • Intyg för reseersättning (SV 67r)
  • Intyg över graviditet (SV 75r)
  • Läkares utlåtande om behovet av särskild graviditetsledighet (SV 97r)

Traficom kan använda de uppgifter om körhälsa som finns lagrade i Kanta-tjänsterna i sin e-tjänst och på tjänsteproducenten Ajovarmas serviceställen. Uppgifterna hämtas i Kanta-tjänsterna på begäran av kunden.

Det är möjligt att hämta uppgifterna endast om tjänstetillhandahållaren inom hälso- och sjukvården har sparat läkarutlåtandet om körförmågan (F122) elektroniskt i Patientdataarkivet. Utlåtandet måste lagras i strukturerad form och får vara högst 6 månader gammalt för att uppgifterna ska kunna användas.

Om ett läkarutlåtande om körförmågan inte kan lagras i Patientdatalagret, ska utlåtandet ges på papper till kunden.

Handlingsanvisningar för hälso- och sjukvården

Gör så här om kunden vill ha ett elektroniskt utlåtande om sin körförmåga:

Kontrollera om det i organisationens patientdatasystem går att lagra blanketten Läkarutlåtande om körförmågan i strukturerad form i Patientdatalagret.

  • Observera att registrering av uppgifter om körförmågan i patientuppgifterna och att spara dem i Patientdatalagret inte är detsamma som att spara en blankett i strukturerad form.
  • Din organisation ger dig aktuell information om möjligheterna att spara blanketten.

Fyll i blanketten. Välj som orsak till utlåtandet För ansökan om och förnyelse av körkort och/eller Utvidgad läkarkontroll i punkten Läkaren ger till kunden. I annat fall kan uppgifterna på blanketten inte användas på Traficom.

Spara blanketten i Patientdatalagret.

Ge kunden en utskrift av blanketten om kunden vill ha det. Du kan också informera kunden om att hen ser blanketten i MittKanta under Intyg och utlåtanden i avsnittet Hälso- och sjukvårdsuppgifter.

Om blanketten i din organisation inte kan sparas i Kanta-tjänsterna, ge kunden utlåtandet om körförmågan i pappersform.

Så här börjar du lagra och förmedla intyg

Du kan införa funktionen efter att din organisation har anslutit sig som användare av Patientdataarkivet.

Gör så här när du vill börja lagra och förmedla intyg:

Kontakta din informationssystemleverantör och försäkra dig om att det är möjligt att lagra intygen i Kanta-tjänsterna och förmedla dem till FPA med ditt patientdatasystem. De system där funktionen har samtestats finns också på webbsidan Läget i fråga om Patientdatalagret

Fråga din systemleverantör om din organisation behöver en ny anslutningspunkt för att spara intyg. Meddela FPA uppgifterna om anslutningspunkten på blanketten om ändring av tekniska uppgifter (docx).

Gör ett ibruktagningsprov tillsammans med din informationssystemleverantör. Provet utförs med ett testfall vid en tidpunkt som man kommer överens om på förhand. Du kan samtidigt testa att spara och förmedla flera intyg.

Ett ibruktagningsprov ska utföras när

  • intyget inte tidigare har sparats i Kanta-tjänsterna med patientdatasystemet i fråga
  • intyget börjar förmedlas till en aktör utanför hälso- och sjukvården.

Om inget ibruktagningsprov görs rekommenderar vi att den tekniska funktionen alltid säkerställs före införandet.

Skicka en rapport om ett framgångsrikt ibruktagningsprov till FPA.

För de utlåtanden som Traficom använder finns en egen testpersonbeteckning som du hittar i rapportunderlaget för ibruktagningsprovet.

För intyg och utlåtanden som förmedlas till FPA ska det användas en egen testpersonbeteckning som endast möjliggör förmedling. Du hittar den i rapportunderlaget. Observera att ett intyg som förmedlas med testpersonbeteckning inte på riktigt förmedlas till FPA:s förmånshandläggning, så det går inte att kontrollera där att förmedlingen lyckats. Du får ett meddelande om att förmedlingen har genomförts till ditt patientdatasystem.

Testpersonbeteckningar som används för andra intyg som sparas i Patientdatalagret får du av din informationssystemleverantör.

Läs mer

Sidan har uppdaterats 11.7.2024