Kanta-tjänsterna utvecklas: Informationsgången mellan socialvården och hälso- och sjukvården stöder kundarbetet

Blogg - Systemutvecklare Skrivet 7.10.2025

Social- och hälsovårdspersonalen behöver aktuell och heltäckande information om sina kunder för att kunna ge god och samordnad service. Flödet av kunduppgifter mellan sektorerna är en avgörande bit av pusslet – och förbättras nu väsentligt.

Lagstiftningen styr mot bättre samordning av social- och hälso- och sjukvården: enligt kunduppgiftslagen ska Kanta-tjänsterna stödja utlämnandet av patient- och klientuppgifter mellan socialvården och hälso- och sjukvården senast den 1 mars 2027. Dessutom kommer tillhandahållare av socialvårdstjänster att kunna se receptuppgifter i Kanta-tjänsterna från november 2027 och framåt.

Det här betyder att uppgifterna kan överföras till exempel från socialvården till hälso- och sjukvården och omvänt när kunden har gett ett tillstånd för utlämnande.

FPA och Institutet för hälsa och välfärd samarbetar intensivt för att de funktioner och anvisningar som behövs ska finnas tillgängliga i god tid före tidsfristen. I och med ändringen införs via Kanta-tjänsterna två nya tillstånd för utlämnande som gäller nationellt, nämligen

  • tillstånd för utlämnande av klientuppgifter inom socialvården till hälso- och sjukvården och
  • tillstånd för utlämnande av patientuppgifter till socialvården.

Kunden eller den som sköter kundens ärenden kan specificera tillståndet så att det gäller vissa tjänstetillhandahållare, en viss tidsperiod och vissa uppgifter. Tillståndet kan ges i MittKanta eller hos en tjänstetillhandahållare inom social- eller hälsovården.

Vad innebär det här för tjänstetillhandahållare?

Alla tjänstetillhandahållare som använder klient- och patientdatasystem måste kunna hantera dessa nya tillstånd. Båda tillstånden ska kunna sparas i Kanta-tjänsterna och visas, också i fall att uppgifterna lämnas ut till andra tjänstetillhandahållare på något annat sätt än via Kanta-tjänsterna.

Det är också värt att utnyttja Kanta-tjänsterna för att söka uppgifter från en annan sektor eftersom informationsgången då fungerar bra mellan alla tjänstetillhandahållare. Då får alla ut den största nyttan och kan utnyttja systemets fulla potential. Tjänstetillhandahållarna kan själva bestämma när det är lämpligast att införa systemet, och med vilka av deras informationssystem man ska kunna söka uppgifter i Kanta-tjänsterna.

Praktiska exempel på hur uppgifter kan utnyttjas

När informationssystemen kan användas för att hämta uppgifter från en annan sektor i Kanta-tjänsterna blir det enkelt för personalen att kontrollera vilken service kunden har fått. Till exempel kan

  • en socialarbetare i ett välfärdsområde söka patientuppgifter som registrerats inom den privata hälso- och sjukvården,
  • en hvc-läkare läsa patientuppgifter som registrerats inom hemservicen, och
  • en privat socialvårdsproducent söka välfärdsområdets patientuppgifter för att ge klienten service.

Samarbete och planering är avgörande

Nu är det dags för tjänstetillhandahållarna att reflektera över hur tillgången till uppgifter stöder kundarbetet och serviceplaneringen. Samarbetet mellan tjänstetillhandahållare och it-systemleverantörer är särskilt viktigt för att tjänstetillhandahållarna ska veta hur sökfunktionerna för utlämnande av uppgifter kommer att utvecklas i deras informationssystem.

I planeringen gäller det också att ta hänsyn till social- och hälsovårdspersonalens roller och åtkomsträttigheter enligt kunduppgiftsförordningen för att arbetet ska kunna utföras ändamålsenligt och datasäkert.

Enligt kunduppgiftslagen ska varje tjänstetillhandahållare ange åtkomsträttigheter för sin personal i det informationssystem som används.

Förberedelserna avancerar – håll koll på utvecklingen

Personalens vardag förändras väsentligt och det krävs omsorgsfull framsyn för att utbilda personalen om de nya verksamhetsmodellerna. Institutet för hälsa och välfärd och FPA arbetar just nu med tekniska specifikationer och verksamhetsmodeller. Helheten blir klar i början av 2026. Institutet för hälsa och välfärds dokument Verksamhetsmodeller för Patientdatalagret finns tillgängligt redan nu. I slutet av året färdigställs en uppdatering av Handboken om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården. En ny version av Kanta-webbskolan Utlämnande av uppgifter inom social- och hälsovården publiceras i början av 2026.

De lönar sig att börja planera förfarandena för utlämnande av uppgifter i tid. Samarbete och framsynta förberedelser säkerställer att kunduppgiftslagens möjligheter kan utnyttjas fullt ut inom social- och hälsovården.

Kati Haukirauma
specialplanerare
Institutet för hälsa och välfärd

Tuula Wester
specialplanerare
Institutet för hälsa och välfärd

Jaana Nissilä
specialist på Kanta-tjänsterna
FPA

Riikka Pinta
kundrelationsansvarig
Kanta-tjänsterna, FPA

Mer information