Innehållspublicerare

Kanta-tjänsterna ger information för utveckling av socialvården

Meddelande - Vårdpersonal Skrivet 9.2.2023 Alla meddelanden

Den sekundära användningen av klientuppgifter inom socialvården framskrider nu med stora steg. Under de kommande åren får välfärdsområdena tillgång till nationellt heltäckande och aktuell uppföljningsinformation om socialvården. Uppgifterna om klientrelationsperioder och om tjänster som klienterna inom socialvården fått samlas in i THL:s uppföljningsregister för socialvården under 2023.

I slutet av 2022 överfördes information som sammanställts utifrån klientuppgifter inom socialvården för första gången från Klientdataarkivet för socialvården i Kanta-tjänsterna till det nya uppföljningsregistret för socialvården. I arkivet finns nu uppgifter från 2020-talet om omkring en halv miljon klienter och antalet ökar hela tiden. Målet för de närmaste åren är att datainsamlingen ska ske helt automatiskt.

Det är fråga om ett viktigt steg mot att modernisera informationsproduktionen inom socialvården. Ett så här omfattande utnyttjande av klientuppgifter till exempel inom statistikföring är exceptionellt också internationellt.

Kanta-systemet har ursprungligen utvecklats för primär användning av uppgifter, det vill säga för vård och behandling av en klient eller en patient. När uppgifter används till exempel för forskning eller för kunskapsbaserad ledning talar man om  sekundär användning av uppgifter. Att bearbeta uppgifterna i Klientdataarkivet för socialvården för sekundär användning var en av huvudprioriteringarna för utvecklingen av Kanta-tjänsterna 2022, och utvecklingen fortsätter.

Läs mer