Innehållspublicerare

Störningar i hur coronavaccinationsintygen skapas när det gäller vaccinationer som getts 2023

Meddelande - Medborgare Skrivet 11.1.2023 Alla meddelanden

Om du har fått en coronavaccination år 2023 är det möjligt att coronavaccinationsintyget ännu inte kan skapas. De intyg som laddats ner 2022 kan användas i enlighet med giltighetstiden.

Om du har kvar ett intyg över tre eller flera vaccinationer, kan du använda intyget i fråga. Om du behöver ett intyg just över en vaccination du fått 2023 kan du be hälso- och sjukvården om ett ersättande intyg över din senaste vaccination.  

Om du har fått din senaste coronavaccination år 2022 får du ditt intyg på normalt sätt via Mina Kanta-sidor eller på begäran från den aktör inom hälso- och sjukvården som gett vaccinationen.
 
Störningarna som gäller skapandet av coronavaccinationsintygen beror på problem med uppdateringen av de nya internationella registreringskoderna för coronavaccinationerna. Vi beklagar störningen och gör vårt bästa för att lösa problemet så snabbt som möjligt.
 
Vaccinationsuppgifterna för 2023 kommer att synas på Mina Kanta-sidor och på coronaintyget inom kort när vi har gjort de tekniska ändringar som behövs, och hälso- och sjukvården har registrerat uppgifterna i Kanta.

Coronaintyg vid resa

När du reser kan du använda  

  • vaccinationsintyg
  • intyg om tillfrisknande
  • negativt testresultat.

Kom ihåg att kontrollera giltighetstiderna för de olika intygen. Kontrollera de aktuella begränsningarna och kraven i destinationslandet. Kontrollera också flygbolagens och transitländernas begränsningar och krav.

Läs mer

Coronaintyg med på utlandsresan