Koronatodistusta ei pääsääntöisesti tarvita tällä hetkellä matkustaessa. Joissain kohteissa koronatodistusta voidaan kuitenkin edellyttää. Matkustajan on itse selvitettävä, millaisia koronaan liittyviä vaatimuksia ja rajoituksia kohdemaassa on. Suomi ei vaadi koronatodistuksia.
Tarkista ajoissa ennen matkaa, että koronatodistuksesi tiedot ovat oikein. Jos todistuksessa on virhe, pyydä terveydenhuoltoa korjaaman tiedot ja lataa uusi todistus OmaKannasta.
Kaikkien koronatodistusten aitous on varmennettavissa QR-koodista yhden vuoden ajan siitä päivästä, kun todistus on haettu OmaKannasta. Tämän jälkeen todistus on ladattava tai tulostettava uudelleen OmaKannasta.
Suomi osallistuu WHO:n rokotustodistuspilottiin
EU ja WHO ovat aloittaneet digitaalisen yhteistyön varautuakseen mm. tuleviin pandemioihin. Suomi osallistuu WHO-rokotustodistuspilottiin.
Pilotissa testataan EU:n varmennejärjestelmän yhteensopivuutta tulevan WHO:n ylläpitämän järjestelmän kanssa. Kansalaisen arkeen varmennejärjestelmän siirto tai pilottivaihe eivät vaikuta. Koronatodistukset saa edelleen OmaKannasta.
Lataa koronatodistus OmaKannasta
- Kirjaudu OmaKantaan omalla tunnistusvälineelläsi kuten verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse vasemman reunan valikosta kohta Koronatodistus. Löydät linkin todistusosioon myös OmaKannan etusivulta.
- Avaa koronatodistus painamalla pdf-linkkiä. Jos sinulla on todistus, se avautuu uuteen välilehteen.
- Tallenna pdf-tiedosto omaan puhelimeesi tai muulle laitteelle tai ota siitä kuvakaappaus. Näin todistus on sinulla valmiina, kun tarvitset sitä. Voit myös tulostaa todistuksen paperille.
Koronarokotustodistus näkyy OmaKannassa viimeistään viiden vuorokauden sisällä siitä, kun henkilö on saanut rokotuksen. Testitulostodistus on saatavilla yleensä vuorokauden kuluessa näytteen ottamisesta.
Jos et käytä OmaKantaa, voit pyytää koronatodistuksen tulostettuna terveydenhuollosta.
Jos todistus puuttuu tai siinä on virhe, ota yhteyttä terveydenhuoltoon
Jos koronatodistusta ei näy OmaKannassa tai todistuksen tiedoissa on virhe, ota yhteyttä siihen terveydenhuollon palvelunantajaan, josta olet saanut rokotuksen tai jossa koronatesti on tehty. Kanta-palvelut ei voi korjata virheellistä tietoa. Virheet korjataan terveydenhuollossa.
OmaKannan asiakaspalvelu
- Puhelin: 020 634 4588. Palvelemme arkisin klo 9–16.
- Sähköposti: asiakaspalvelu@kanta.fi
- Asiakaspalautelomake