Utveckling av struktureringen i Klientdataarkivet för socialvården

Utveckling av struktureringen i Klientdataarkivet för socialvården

Omfattande registrering av strukturerade handlingar i Klientdataarkivet för socialvården införs från och med 2022 i och med THL:s föreskrift.

THL:s föreskrift, som trädde i kraft i slutet av 2021, möjliggör omfattande registrering av strukturerade handlingar i Klientdataarkivet för socialvården under 2022.THL:s föreskrift, som trädde i kraft i slutet av 2021, möjliggör omfattande registrering av strukturerade handlingar i Klientdataarkivet för socialvården under 2022.

Totalt kommer fler än 200 klienthandlingsstrukturer att tas i bruk i arkivet. Dessa publiceras i THL:s tjänst Sosmeta (sosmeta.thl.fi).

Genom införande av strukturerade handlingar skapas förutsättningar för

  • engångsanteckning av klientuppgifter inom socialvården
  • utnyttjande av uppgifterna
  • sekundär användning av uppgifterna

För att det ska vara möjligt att utnyttja handlingarna måste de vara kompatibla till innehållet och tekniskt samt förenliga med de givna specifikationerna. Att klientuppgifterna och handlingarna är korrekta och korrekt strukturerade kan säkerställas genom validering.

Också klientdatasystemen har en central roll i valideringen. Ju tidigare den som registrerat en uppgift får respons på eventuella brister eller fel desto bättre är kvaliteten på de uppgifter som registreras i klientdataarkivet.

Fördelar

Klientuppgifter av god kvalitet gagnar såväl yrkesutbildade och organisationer inom socialvården som dem som anlitar socialvårdens tjänster.

När uppgifter som uppkommer i klientarbetet inom socialvården antecknas och registreras i Kanta-tjänsterna på ett nationellt enhetligt sätt är det lätt för socialvårdspersonal att söka den information de behöver i alla viktiga situationer där klienten får service.

Klientuppgifter av god kvalitet kan också utnyttjas för sekundära användningsändamål.

Vad kräver ändringen ur användarorganisationernas synvinkel?

  • Strukturerad dokumentation har införts och personalen har utbildats.
  • Handlingsstrukturer inom socialvården har införts.
  • Strukturerad dokumentation och funktioner för strukturerad registrering har införts i klientdatasystemen i enlighet med kraven.

Mer information om specifikationerna

Sidan har uppdaterats 22.12.2023