I Kanta-webbskolan kan du uppdatera din sakkunskap om utlämnande av uppgifter inom social- och hälsovården. Ta del av de olika avsnitten i webbskolan i egen takt!
På den här sidan hittar du information om hur kunden informeras om Kanta-tjänsterna. På sidorna nedan kan du läsa mer om utlämnande av uppgifter och om hur kunden kan påverka utlämnandet av sina uppgifter (tillstånd för och förbud mot utlämnande).
- Utlämnande av patientuppgifter
- Utlämnande av kunduppgifter inom socialvården
- Utlämnande av receptuppgifter
Vad är information om Kanta-tjänsterna?
Information om Kanta-tjänsterna är ett meddelande där kunden får information om Kanta-tjänsterna och om hur hans eller hennes uppgifter behandlas inom social- och hälsovården. Informationen ges eftersom kunderna har rätt att veta hur deras klient- och patientuppgifter används och om ändringar i användningssätten.
Informationen om Kanta-tjänsterna är inte ett tillstånd för utlämnande.
Vad inverkar informationen om Kanta-tjänsterna på?
En kund som fått informationen om Kanta-tjänsterna kan i MittKanta eller under besök hos hälso- och sjukvården påverka hur hans eller hennes uppgifter används genom att
- ge tillstånd för utlämnande så att de uppgifter om kunden som sparats i Kanta-tjänsterna i samband med vård kan utlämnas också till andra välfärdsområden och mellan den offentliga och den privata hälso- och sjukvården
- meddela förbud mot utlämnande av uppgifter.
Efter att kunden har fått informationen om Kanta-tjänsterna är i samband med vården hans eller hennes patientuppgifter tillgängliga inom den offentliga hälso- och sjukvården i hela landskapet Nyland. Läs mer om hur uppgifter rör sig i Nyland.
Kundens uppgifter kan sparas i Kanta-tjänsterna även om han eller hon inte har fått den nya informationen om Kanta-tjänsterna.
I MittKanta kan kunden själv markera att han eller hon tagit emot informationen om Kanta-tjänsterna
Om kunden ännu inte har fått den nya informationen om Kanta-tjänsterna, öppnas den som ett meddelande i i MittKanta omedelbart efter inloggningen. Det har varit möjligt att markera att man tagit del av den nya informationen allt sedan den 22 november 2022. I i MittKanta kan man markera informationen som mottagen också för en annan persons räkning.
Om kunden inte har markerat informationen som mottagen i MittKanta ges informationen under ett besök inom hälso- och sjukvården
Kunden kan få informationen om Kanta-tjänsterna också under ett besök inom hälso- och sjukvården efter hand som den funktion som behövs för det här införs i patientdatasystemen. Då markerar en yrkesperson i patientdatasystemet att informationen har getts, vilket sparas automatiskt i Kanta.
Inom socialvården börjar informationsskyldigheten när tjänstetillhandahållaren har gått med i Kanta-tjänsterna och det blir möjligt att lämna ut interna uppgifter inom verksamhetsområdet.
Hur berättar jag för kunden om informationen om Kanta-tjänsterna?
En yrkesperson inom hälso- och sjukvården kan ge informationen om Kanta-tjänsterna till kunden
- muntligen
- skriftligen, till exempel genom att ge kunden ett infoblad med information om hur uppgifterna används
- via e-tjänst.
I en kort video redogör vi för vad en yrkesperson inom social- och hälsovården bör berätta för kunden i samband med informationen om Kanta-tjänsterna:
Läs mer om de olika versionerna av Kanta-informationen och skillnaderna mellan dem
I tabellen finns versionerna av Kanta-informationen, som kunden kan ha läst i MittKanta. Du kan också bekanta dig med informationstexterna i PDF-format.
I den senaste informationen om Kanta-tjänsterna ges information om
- vilka uppgifter om kunden som sparas i Kanta-tjänsterna
- hur uppgifter kan användas inom social- och hälsovården samt på apoteken
- hur uppgifter kan utlämnas inom social- och hälsovården samt på apoteken
- de register som finns i välfärdsområdet och användningen av uppgifter inom dem
- utlämnandet av uppgifter mellan välfärdsområden
- landskapet Nylands temporära rätt att få uppgifter
- hur kunden kan påverka utlämnandet av sina uppgifter.
Version | Publiceringsdatum | Status | Ändringar i den förra versionen |
---|---|---|---|
Information om Kanta-tjänsterna 1.1 (pdf) | 22.11.2022 | Gällande | Välfärdsområdena inleder sin verksamhet och temporär rätt till uppgifter införs i landskapet Nyland. |
Information om Kanta-tjänsterna 1.0 (pdf) | 1.11.2021 | Gällande fram till 21.11.2022 | Första versionen av informationen om Kanta-tjänsterna. |
Lagstiftningen styr utlämnandet av uppgifter
Lagarna om elektronisk behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (kunduppgiftslagen) och om elektroniska recept (receptlagen) styr utlämnandet av kund- och patientuppgifter via Kanta-tjänsterna och bestämmer till exempel hur kunden kan påverka utlämnandet av sina uppgifter.
I lagarna fastställs även funktionssätt och funktionsmodeller för social- och hälsovården samt för apoteken.