Innehållspresentatör

Besökarrekord på Mina Kanta-sidor – nästan 2 miljoner besök i november

Meddelande Skrivet 04.12.2019 Alla meddelanden

Mina Kanta-sidor är en webbtjänst där var och en kan se sina egna hälsouppgifter och recept. Antalet användare av Mina Kanta-sidor har ökat kraftigt under de senaste åren.

Hittills i år har det gjorts sammanlagt över 19 miljoner inloggningar på Mina Kanta-sidor. I november slogs alla tiders månadsrekord: tjänsten användes 1,96 miljoner gånger. Tvåmiljonersgränsen för antalet besök per månad nås sannolikt i början av nästa år.

Mina Kanta-sidor gör det lättare att sköta vardagliga ärenden

På Mina Kanta-sidor kan medborgarna se sina egna recept samt uppgifter som yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården har dokumenterat i samband med vården. I webbtjänsten visas uppgifter från både den offentliga och privata hälso- och sjukvården.

På Mina Kanta-sidor kan man också dokumentera sin donationsvilja och sitt livstestamente samt se uppgifter som skickats dit från välbefinnandeapplikationer. I framtiden kommer också klientuppgifter från socialvården att visas på Mina Kanta-sidor. 

För närvarande ser vårdnadshavare uppgifter om sina barn som är under 10 år. 

– Mina Kanta-sidor har blivit en etablerad del av hälso- och sjukvården och av medborgarnas vardag. Det går smidigt att sköta ärenden, till exempel behövs det bara några klick för att be att få ett recept förnyat, säger Mari Holmroos som är kundrelationsansvarig för Mina Kanta-sidor på FPA.

I fjol skickades över 2 miljoner begäranden om receptförnyelse från Mina Kanta-sidor, vilket var nästan en fjärdedel av alla förnyelsebegäranden. 

Över hälften av finländarna har använt Mina Kanta-sidor

Inloggning på Mina Kanta-sidor sker via webbplatsen kanta.fi med nätbankskoder, mobilcertifikat eller elektroniskt identitetskort. 

– Många finländare använder gärna digitala tjänster och allt fler känner till Mina Kanta-sidor. Vi har aktivt kommunicerat om tjänsten via olika kanaler och antalet besökare har ökat snabbt. Poststrejken kan vara en bidragande orsak till besökarrekordet i november, säger Holmroos.

När Mina Kanta-sidor infördes 2010 var användarna 690 under det första året. Enmiljonsgränsen nåddes 2015, och i dag har redan över hälften av finländarna använt tjänsten. 

Mina Kanta-sidor utvecklas kontinuerligt utifrån kundernas önskemål. FPA ansvarar för att underhålla och utveckla tjänsten.

Läs mer:

Mer information till media:

Kundrelationsansvarig för Mina Kanta-sidor Mari Holmroos, FPA
tfn 020 634 0752, fornamn.efternamn@kela.fi