Klienten eller en person som sköter ärenden för klientens räkning kan i MittKanta se
- socialvårdshandlingar, såsom beslut, bedömningar av servicebehovet och klientplaner
- uppgifter om när klientrelationen börjat
- kontaktuppgifter till den egna kontaktpersonen.
Så här hittar du dina uppgifter om socialservice i MittKanta:
Logga in i MittKanta på adressen kanta.fi. Identifiera dig till exempel med nätbankskoder.
Välj Uppgifter om socialservice i menyn.
Avdelningen Uppgifter om socialservice visas i MittKanta för var och en, även om det inte finns någon klientrelation inom socialservicen. Då anges det i MittKanta att det inte finns någon information i den avdelningen.
I MittKanta syns för närvarande klientuppgifter om socialservicen från följande välfärdsområden:
- Kymmenedalen
- Norra Österbotten
- Päijät-Tavastland
- Satakunda
- Södra Karelen
- Södra Österbotten
- Österbotten.
I andra välfärdsområden börjar uppgifterna visas senare.
Vanliga frågor om uppgifter om socialservice
Alla uppgifter om socialservice kommer inte att visas i MittKanta samtidigt. Uppgifterna kan visas när socialvårdsaktören har anslutit sig till Kanta-tjänsterna och gjort de ändringar som behövs i sitt informationssystem.
Uppgifterna om socialservice kommer in i MittKanta successivt under 2023–2026, det vill säga alla uppgifter visas inte omedelbart.
I fortsättningen visas i MittKanta uppgifter om all socialservice:
- tjänster för barnfamiljer
- tjänster för äldre
- tjänster för personer i arbetsför ålder
- barnskydd
- tjänster för personer med funktionsnedsättning
- missbrukar- och beroendetjänster
- familjerättsliga tjänster
Alla klientuppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna visas inte i MittKanta. Till exempel syns betalningsförbindelser som beviljats inom socialvården och uppgifter om våld i nära relationer inte alls i MittKanta.
Dessutom kan en yrkesperson som arbetar inom socialservicen av grundad anledning begränsa visningen av uppgifter i MittKanta. Du kan diskutera begränsningen av dina uppgifter med den yrkesperson som sköter dina ärenden.
Anteckningar i klientjournaler inom socialservicen syns ännu inte i MittKanta. I början av 2024 visades anteckningar i klientjournalerna i vissa välfärdsområden felaktigt i MittKanta, men felet har nu rättats till.
Om du upptäcker fel eller brister i dina uppgifter ska du kontakta den enhet inom socialvården som du har anlitat. Socialvården ansvarar för att uppgifterna registreras och rättas. Därför kan felaktiga uppgifter som visas i MittKanta inte uppdateras eller korrigeras i Kanta-tjänsterna.