Kanta-palvelujen hyötyjä ovat tietojen sujuva liikkuvuus eri toimijoiden välillä, valtakunnallinen kattavuus sekä toiminnan tehostaminen ja resurssien säästö. Kanta-palvelujen kehittäminen parantaa myös sote-palvelujärjestelmän toimivuutta.
Kanta-palveluja kehitetään palvelun parantamiseksi ja toiminnallisuuksien laajentamiseksi. Jatkuvaan kehittämiseen liittyvät muutokset ja toiminnallisuuksien parannukset edellyttävät toimenpiteitä myös Kantaan liittyneisiin tietojärjestelmiin. Tietojärjestelmien toimittajat voivat seurata etenemistä julkaisuaikataulusta ja palvelukohtaisista aikatauluista.
Kehittämisestä kerrotaan myös järjestelmätoimittajien tilaisuuksissa. Niihin ei yleensä tarvitse ilmoittautua erikseen.
Kanta tiedottaa palveluiden huoltokatkoista ja häiriötilanteista kanta.fi-sivustolla sekä sähköpostilistojen kautta. Jos tietojärjestelmien toimittajat havaitsevat tai epäilevät Kantaan liittyviä häiriöitä, niistä kannattaa tehdä ilmoitus häiriötilanneohjeen mukaisesti.