Innehållspublicerare

Kundnöjdhetsenkät för social- och hälsovården 2022: nöjdheten med utvecklingen av Kanta-tjänsterna har ökat

Meddelande - Utvecklare Skrivet 21.3.2023 Alla meddelanden

I slutet av 2022 utredde vi hur nöjda social- och hälsovårdsorganisationerna är med Kanta-tjänsternas funktion, med utvecklingen av tjänsterna, serviceverksamheten och kommunikationen. Särskilt den offentliga sektorns nöjdhet med utvecklingen av Kanta-tjänsterna och med den nytta som tjänsterna för med sig ökade jämfört med året innan.

Målgruppen för enkäten var de organisationer inom social- och hälsovården som använder Kanta-tjänsterna. Sammanlagt analyserades 113 svar. Av dem som svarade representerade 48 den offentliga sektorn och 65 den privata sektorn. Resultaten av enkäten används för att utveckla Kanta-tjänsterna och serviceverksamheten.

Den allmänna nöjdheten med Kanta-tjänsterna var på en bra nivå: nästan 80 procent av dem som svarade var mycket eller ganska nöjda med hur Kanta-tjänsterna fungerar, med sakkunskapen och kunnandet inom Kanta-tjänsterna. Både offentliga och privata organisationer ansåg att den service som Kanta-tjänsterna erbjuder är till nytta.

Under tre år har i samma enkät i synnerhet den offentliga sektorns nöjdhet ökat i de olika delarna av enkäten. Resultaten gick i samma riktning inom den offentliga och den privata sektorn, men svaren inom den privata sektorn var mer splittrade mellan frågorna. 

Förtroendet för dataskyddet och datasäkerheten i Kanta-tjänsterna är starkt

Nästan 90 procent av dem som svarade på enkäten var nöjda med hur dataskyddet och datasäkerheten i Kanta-tjänsterna genomförs. De som representerar ledningen och IKT var mycket eller ganska nöjda med hur dataskyddet och datasäkerheten i Kanta-tjänsterna genomförs. 

Vi fortsätter att satsa på dataskydd och datasäkerhet och att systematiskt kommunicera om säker kommunikation. Vi deltar även i fortsättningen i olika evenemang där intressentgrupper och FPA övar för störningssituationer.

Ingen större förändring i nöjdheten med serviceverksamheten

Representanterna för IKT och ledningen var mer nöjda med serviceverksamheten än andra. Förbättringar i serviceverksamheten efterlystes särskilt i fråga om stöd för förändringssituationer och användning av tjänsterna. Vi fortsätter att utveckla serviceverksamheten och vi förbättrar tillgången till utbildning.

Den nya webblärmiljön i Kanta-tjänsterna ger bättre möjligheter till utbildning även för många deltagare. Våra webbskolor är riktade till både erfarna yrkespersoner och läroanstalter. Dessutom är inspelningarna av våra utbildningar lättillgängliga.

Största delen av dem som svarade är nöjda med Kanta-tjänsternas kommunikation

Av social- och hälsovårdsorganisationerna upplevde 74 procent att de får tillräcklig information om Kanta-tjänsterna. Särskilt nöjda med informationen var yrkespersoner som arbetar med IKT inom både den offentliga och den privata sektorn, där alla var mycket eller ganska nöjda. De som svarade var också i huvudsak nöjda med kommunikationen om störningar.

Nöjdheten med Kanta-nyhetsbrevet hade minskat från året innan. Vi utvecklar innehållet i nyhetsbrevet så att det i framtiden bättre motsvarar läsarnas behov. Vi fortsätter också att förbättra kundupplevelsen för dem som använder webbplatsen kanta.fi så att användarna lätt kan hitta den information de behöver.

Nöjdheten med utvecklingen har ökat

Utvecklingen av Kanta-tjänsterna bedöms bättre än tidigare motsvara organisationernas behov. På den här punkten ökade nöjdheten jämfört med föregående år inom både den offentliga och den privata sektorn. Inom den offentliga sektorn upplevde nästan 70 procent att de är nöjda med utvecklingen av Kanta-tjänsterna. Inom den privata sektorn hade nöjdheten med deltagandet i utvecklingsarbetet ökat med 10 procent från året innan.

Svaren på enkäten visar på ett behov av att öka möjligheterna att delta i utvecklingen och av att effektivisera informationen i anslutning till utveckling. Vi förbättrar innehållet på webbplatsen kanta.fi och ökar transparensen i utvecklingen genom att till exempel förnya publiceringstidtabellen och kommunicera om färdplanerna för Kanta-tjänsterna. Vi fortsätter också att ordna nätverksmöten och identifiera kundbehov redan i början av utvecklingen. Dessutom ordnas utvecklingsfokuserade infoträffar också i fortsättningen.

Läs även resultaten av kundnöjdhetsenkäten för apotek.

Läs mer