Kanta-palvelut muodostavat kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisen palvelukokonaisuuden, joka kytkeytyy myös kansainvälisiin tietojärjestelmiin. Kanta-palvelut laajenevat ja monipuolistuvat asiakkaiden tarpeiden ja lainsäädännön kehittymisen myötä. Sosiaali- ja terveysministeriö ohjaa ja rahoittaa Kanta-palvelujen kehittämistä.
Kanta-kehittämisen ja käyttöönottojen tarkoituksena on vastata sosiaali- ja terveydenhuollon ja kansalaisten tarpeisiin sekä toimintaympäristön muutoksiin. Kanta-palvelujen tietosisältöjä hyödynnetään myös toisiokäyttöön ja tietojohtamiseen. Kehittämisessä huomioidaan sote-uudistuksen tuomat tietotarpeet.
Palvelujen kehittäminen
Kanta-palvelujen kehittämisellä edistetään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen digitalisaatiota ja parempaa tiedonhallintaa.
Kanta-tiekartta
Kanta-palvelujen tuleva kehittäminen on koottu Kanta-tiekarttaan. Tiekarttaa päivitetään esimerkiksi lainsäädännön, teknisten valmiuksien ja palvelujärjestelmän kehittämistarpeiden vuoksi.
Julkaisuaikataulu
Kanta-palvelujen julkaisuaikataulussa on kuvattu isojen kehittämiskohteiden ja uusien toiminnallisuuksien tarkempi vaiheistus. Julkaisuaikataulu sisältää toiminnallisuuksien kehittämisaikataulut Kanta-palveluissa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille asetetut käyttöönottojen takarajat. Sote-toimijat voivat hyödyntää näitä aikatauluja oman organisaationsa tiedonhallinnan tiekartan suunnittelussa.
Kehittämisen painopisteet vuonna 2023
- Asiakastietolain toimeenpanon tehtävät
- Kanta-palvelut hyvinvointialueiden tiedonhallinnan tukena
- hoitoon pääsyn seurannan edellyttämä kehittäminen
- yhteistyömallin luominen Kanta-kehittämiseen hyvinvointialueiden kanssa
- Kanta-lääkityslistan kehittäminen
- Kanta-palvelujen hyödyntämistä edistävä työ
- uudet toiminnallisuudet ja tietosisällöt
- OmaKannan kehittäminen
- Omatietovarannon kehittäminen
- tiedon laadun kehittäminen tietotuotannon elinkaaren näkökulmasta
- toissijaisen käytön edistäminen
- uudet toiminnallisuudet ja tietosisällöt
- Kansallisten vaatimusten toteutumisen ja käyttöönottojen seurannan kehittäminen
Palvelujen käyttöönotot
Kela tukee ja ohjaa sote-organisaatioita Kanta-palvelujen käyttöönotoissa. Käyttöönottoon ilmoittautuneet sote-organisaatiot saavat tukea muun muassa käyttöönoton ohjaustunneilla sekä toimintamalli- ja toimintatapakoulutuksissa.
Käyttöönottojen painopisteet sosiaali- ja terveydenhuollossa vuonna 2023
- Asiakastietolain ja sote-lakien muutokset
- asiakastietolain muutokset
- uusi Kanta-informointi ja luovutuslupa
- kaikkiin asiakas- ja potilastietoihin kohdistuva kielto, työterveyshuoltoon kohdistuva kielto
- hyvinvointialueiden Kanta-palvelujen käytön aloitus
- Kanta-palvelujen hyödyntäminen ostopalvelutilanteissa
- Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston lakisääteisen liittymisvelvoitteen täyttäminen
- Kanta-lääkityslista vaihe 1
- lääkkeen tunnisteiden ja Lääketietokannan version 2022 käyttöönotto
- rakenteinen annostus
- Potilastiedon arkiston käyttöönotot yksityisessä terveydenhuollossa
- Keskeisten terveystietojen yhteenvedot