Innehållspublicerare

Kunduppgiftslagen förenhetligar socialvårdens informationshantering – Välfärdsområdena måste förbereda sig på förändringar

Meddelande - Vårdpersonal Skrivet 27.4.2022 Alla meddelanden

I och med kunduppgiftslagen tas Kanta-tjänsterna i bruk i större utsträckning inom socialvården. Välfärdsområdena står inför en övergång till datainnehåll som uppfyller kraven i lagen om kunduppgifter. Som stöd för ändringarna erbjuds utbildning och stödmaterial.

Ansvaret för att ordna socialservice överförs till välfärdsområdena i början av 2023. Samtidigt blir välfärdsområdena också personuppgiftsansvariga för de klientuppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna och som har uppstått i verksamheten hos tidigare tillhandahållare av offentliga socialvårdstjänster.

Från och med 1.1.2023 har nästan alla välfärdsområden anslutits till Kantas Klientdataarkiv för socialvården.

Skillnader i praxis för registrering och arkivering

För närvarande har 70 % av de nuvarande offentliga tillhandahållarna av socialvårdstjänster anslutit sig till Klientdataarkivet för socialvården. Detta säger dock inte allt om ibruktagandet inom socialvården.

Endast 58 % av dem som anslutit sig sparar klientuppgifter i realtid i Kanta. Av dem som använder tjänsten har 42 % endast arkiverat gamla klientuppgifter, dvs. handlingar som uppstått innan de anslutit sig till Kanta. Således kan praxisen för registrering och arkivering av klientuppgifter inom socialvården variera mycket i de framtida välfärdsområdena.

Välfärdsområdena står inför en övergång till datainnehåll enligt kunduppgiftslagen

Största delen av tillhandahållarna av socialvårdstjänster står fortfarande inför övergången till att spara handlingar som uppfyller kraven i lagen om kunduppgifter. Detta innebär att utvidgningen av användningen av Klientdataarkivet för socialvården kommer att fortsätta under de kommande livliga åren även inom välfärdsområdena.

En utvidgning av användningen kan till exempel innebära att man börjar använda en ny funktion i klientdataarkivet (till exempel datainnehåll enligt lagen om kunduppgifter) eller att användningen av ett Kanta-kompatibelt klientdatasystem utvidgas inom välfärdsområdet.  

Välfärdsområdet ska anmäla sig till en utvidgning av användningen av Kanta-tjänsterna när användningen av Klientdataarkivet för socialvården utvidgas i området. FPA skickar stödmaterial och information om aktuella utbildningar till dem som anmält sig.

En enhetlig informationshantering förbättrar tjänsternas kvalitet

Kunduppgiftslagen som trädde i kraft i slutet av 2021 medför många ändringar inom socialvården som genomförs inom ramen för övergångsperioderna. De klienthandlingar som uppstår inom socialvården ska till exempel i fortsättningen sparas i Kanta i strukturerad form.

Man övergår stegvis till strukturell registrering. Till exempel inom serviceuppgifter för barnfamiljer, äldre och personer i arbetsför ålder ska handlingar börja registreras i Klientdataarkivet för socialvården senast 1.9.2024.

Strukturell registrering förenhetligar registreringspraxisen i välfärdsområdena. Den stöder också utvecklingen av välfärdsområdenas klientprocesser och kunskapsbaserad ledning när man kan samla in statistikuppgifter om områdets tjänster och servicebehov från handlingarna. Samtidigt förbättras jämlikheten i tjänsterna ur medborgarnas synvinkel.

I och med lagen blir handlingar som registrerats i Klientdataarkivet för socialvården synliga för medborgarna på Mina Kanta-sidorna senast i september 2024. På så sätt har klienterna bättre tillgång till sina uppgifter.

Även uppgifternas rörlighet och användbarhet förbättras när det blir möjligt att lämna ut klientuppgifter som sparats i Kanta mellan socialvårdens personuppgiftsansvariga från och med 1.1.2023. På så sätt rör sig de uppgifter som registrerats i ett annat välfärdsområde tillsammans med klienten, även om hen flyttar från en ort till en annan.

Välfärdsområdena förankrar nya verksamhetssätt – stöd för förändringarna genom utbildningar

De framtida välfärdsområdena ansvarar för att säkerställa kompetensen hos yrkesutbildade personer inom socialvården samt utveckla verksamhetssätt som stöder informationshanteringen i sina organisationer.

Välfärdsområdena bör delta i de utbildningar som FPA och Institutet för hälsa och välfärd (THL) ordnar och som behandlar Klientdataarkivet för socialvården och dess användning. Dessutom kan välfärdsområdena utnyttja material i kanta.fi-webbtjänsten när de genomför de ändringar som kunduppgiftslagen kräver.

Dessutom behandlas aktuella ärenden i Klientdataarkivet för socialvården vid Kanta-forumet för socialvården, som sammanträder fyra gånger om året.

THL stöder tillhandahållare av socialvårdstjänster i att inleda strukturell registrering genom att erbjuda utbildning och stödmaterial. De första stödmötena för strukturell registrering ordnas i maj 2022.

Mer information

Om utvidgning av användningen av Klientdataarkivet för socialvården:

Om ändringar i informationshanteringen inom socialvården: