För närvarande är det möjligt att arkivera bildmaterial med datainnehåll från radiologi, EKG-undersökningar och optometri samt intraorala bilder från mun- och tandvården. Mer information om tjänsten:
Förberedelser för införandet
Innan Arkivet över bildmaterial kan införas ska hälso- och sjukvårdsaktören
- ha anslutit sig till Patientdataarkivet
- försäkra sig om att de datasystem man använder uppfyller kraven.
Systemkrav
En förutsättning för införande av Arkivet över bildmaterial är att det används med certifierade system av klass A. Kravet gäller de egentliga bilddiagnostiksystemen (PACS, RIS, bildvisningsprogram) och de system i vilka bilddiagnostikhandlingarna och servicehändelsen skapas och sparas (patientdatasystemet eller RIS-systemet).
Möjligheten att se bildmaterial ingår i tjänsten Arkivet över bildmaterial. Därmed är det möjligt att se och utnyttja bildmaterial över organisatoriska gränser. Möjligheten att se bildmaterial kan också införas utan att eget bildmaterial arkiveras. Detta kräver ett separat bildvisningssystem. Det lönar sig att be om mer information av den egna systemleverantören.
Systemleverantören måste registrera informationssystemet i Valviras register över informationssystem innan Arkivet över bildmaterial kan tas i bruk med systemet i fråga.
Införandeprojektets innehåll och längd varierar beroende på dels den tekniska beredskapen hos hälso- och sjukvårdsaktörens systemhelhet för bilddiagnostik, dels läget i fråga om certifieringen av systemen.
Som ett led i certifieringen ska system som tekniskt ansluter sig till Arkivet över bildmaterial genomgå FPA:s samtestning. Det kan också krävas ändringstestning av patientdata- eller RIS-systemen för att man ska kunna försäkra sig om att ändringshanteringen av bilddiagnostikhandlingar är interoperabel med Arkivet över bildmaterial.
- Samtestning
- En sammanställning av system som utfört samtestning med Arkivet över bildmaterial finns på sidan Läget i fråga om Arkivet över bildmaterial
- En sammanställning av system som utfört ändringstestning av bilddiagnostikhandlingar finns på sidan Läget i fråga om Patientdataarkivet
Införandeprocessen
Arkivet över bildmaterial kan tas i användning för produktion när hälso- och sjukvårdsaktören har
- anmält sig till införande
- skickat en arkitekturbeskrivning till FPA
- gjort det administrativa ibruktagandet av tjänsten och godkänt tjänstebeskrivningen på Extranätet
- gjort de tekniska förberedelserna och öppnat de teleförbindelser som behövs
- utfört ibruktagningsprov.
Anmälan till införande
Den aktör som ska införa tjänsten bekantar sig med de allmänna anvisningarna om utvidgning av användningen av Kanta-tjänster och anmäler sig till införande.
Skicka arkitekturbeskrivningen till FPA
När en aktör inom hälso- och sjukvården har anmält sig för införande, ska den lämna in en fritt formulerad arkitekturbeskrivning till FPA, av vilken systemhelheten framgår. Arkitekturbeskrivningen fungerar som grund för planeringen av införandet.
Åtgärder i Kanta Extranätet
Det administrativa ibruktagandet av tjänsten görs på Kanta Extranätet senast en månad före ibruktagningsprovet.
På Extranätet gör tjänstetillhandahållaren följande
- godkänner tjänstebeskrivningen för Arkivet över bildmaterial (pdf)
- meddelar
- bildvisarens anslutningspunkt och vilket informationssystem som används
- uppgifter om kunden
- kontaktpersoner.
Läs mer om att sköta ärenden på Extranätet:
Teleförbindelser och tekniska förberedelser
I samband med införandet av tjänsten meddelar kunden via vilken teknisk anslutningspunkt (en eller flera) tjänsten kommer att användas. Om kunden börjar använda en helt ny anslutningspunkt måste den först upprättas.
Ändringar ska också alltid anmälas till FPA:
- om en befintlig anslutningspunkt byts ut ska den anmälas med anmälan om ändring av tekniska uppgifter om kunden (docx)
- om det är fråga om en helt ny anslutningspunkt ska den anmälas med anmälan om ändring av uppgifter om anslutningspunkt (docx).
Som ett led i de tekniska förberedelserna ska kunden lämna in blanketten Tekniska uppgifter (pdf) till FPA senast en månad före ibruktagningsprovet.
Mer information om de tekniska förberedelserna:
- Specifikationer för Arkivet över bildmaterial och teknisk anvisning
- Förändringssituationer för Kanta-förmedlare
- Tekniska anslutningsmodeller (pdf)
Ibruktagningsprov
Innan Arkivet över bildmaterial börjar användas för produktion ska hälso- och sjukvårdsaktören utföra ett ibruktagningsprov. Datum för ibruktagningsprovet överenskoms med FPA och de övriga parter som behövs vid provet. En rapport över framgångsrikt utfört prov lämnas in till FPA.
Kontakt
- Frågor som rör införandet av tjänsten: kanta@kanta.fi.
- Frågor som rör verksamhetsmodeller, dokumentation, informationssäkerhetsplan: sotetiedonhallinta@thl.fi.