Din informationssystemleverantör stöder och ger råd vid införandet av Kanta-tjänsten, särskilt när det gäller systemrelaterade frågor, men en del systemleverantörer handleder sina kunder under hela införandet. Systemleverantören ger utbildning om användningen av systemet och ansvarar ofta för ett antal tekniska åtgärder, till exempel genomförandet av anslutningspunkten mellan tjänstetillhandahållaren och Kanta-tjänsterna.
FPA:s Kanta-tjänster ger stöd under handledningstimmarna för införandet. Dessutom ger FPA tillsammans med THL utbildning om verksamhetsmodeller och tillvägagångssätt inom Kanta-tjänsterna. Om du har frågor om införandet kan du skicka e-post på adressen kanta@kanta.fi.
THL ansvarar för utarbetandet av verksamhetsmodeller och rutiner som styr användningen av Kanta-tjänsterna. Dessutom ger THL anvisningar om enhetliga förfaranden för dokumentering och egenkontroll inom social- och hälsovården, såsom utarbetandet av en informationssäkerhetsplan.