Innehållspublicerare

Tandklinik fick stöd och handledning för införandet av Kanta-tjänsterna

Artikel - Systemutvecklare Skrivet 3.8.2021 Alla artiklar

Den privata tandkliniken eSmile hade ett nära samarbete med systemleverantören Entteri under införandet av Kanta-tjänsterna. Nu är Kanta en integrerad del av arbetsdagen på tandkliniken.

Företagets namn kunde vara ett förebud: eSmiles servicechef Jusa Ahtonen är nöjd med Kanta-tjänsternas införandeprocess. Den privata tandvårdskliniken som erbjuder estetisk tandvård i Helsingfors och Kuopio tog i bruk Kanta-tjänsterna med hjälp av systemleverantören Entteri Oy.

Särskilt mindre företag kan dra nytta av nära samarbete med systemleverantören.

Tandläkaren ställer in sina instrument.

​​​​​​– Allt gick smidigt och precis som det skulle! Uppgifterna om våra behandlingar registreras i Kanta, där andra yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården kan se dem. Patienten ser sina uppgifter på Mina Kanta-sidorna. Transparensen är väldigt bra även vad gäller patientsäkerheten.

Uppgifter om behandlingar registreras i Kanta, där andra yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården kan se dem. Transparensen är väldigt bra även vad gäller patientsäkerheten.

Enligt Ahtonen vad det självklart att eSmile även skulle ansluta sig till Patientdataarkivet. Kliniken använde redan elektroniska recept, så Kantas Recept-tjänst var bekant sedan tidigare.

Med systemleverantörens stöd är införandet smidigt  

Hälsovårdens datasystemleverantör Entteris patientdatasystem är kompatibelt med Kanta-tjänsterna. Enligt företagets utvecklingschef Mikko Haukilahti är systemets användningsändamål en patientdatabas för den privata tandvården och en Kanta-förmedlingstjänst.

– I slutet av förra året stod allt klart efter att vi först gjort alla nödvändiga tester. Vi levererade ett materialpaket till kunden som innehöll alla steg och instruktioner, berättar Entteris kundchef Samuel Klas, som hade hand om införandet av Patientdataarkivet hos eSmile.

Enligt Jusa Ahtonen fungerade dagliga funktioner på en gång. Han är även tacksam för instruktionerna, som var tillräckligt tydliga även för klinikerna.

– Vår princip och vilja är att hjälpa och stödja våra kunder så långt som möjligt. För oss är det viktigt att både få och ge respons. Det är en förutsättning för att kunna förbättra tjänsterna, betonar Haukilahti.

Ahtonen berättar att kontakten med systemleverantören var enkel och frågor besvarades alltid. Enligt Haukilahti är kundernas frågor även en plats för lärdom och de gynnar även andra systemanvändare.

Aktörer inom munhälsovården lämnas inte ensamma, utan de erbjuds stöd och handledning för införandet av Kanta-tjänsterna. Utöver systemleverantörens stöd kan hälsovårdsaktörer vid behov delta i FPA:s utbildningar.

Aktörer som planerar att införa Kanta-tjänterna kan bekanta sig med munhälsovårdens utbildningar och förberedande möten för införandena, som erbjuder mångsidig information om verksamhetsmodellerna.

Samarbetet med intressentgrupper utvecklar verksamheten

Haukilahti konstaterar att man samarbetar med FPA, Kanta-tjänsternas systemutvecklare, andra munhälsovårdens datasystemleverantörer och THL. Därtill samarbetar man med yrkesutbildade personer inom munhälsovården.

– En dialog är alltid välkommen. Vår kundkrets består av kliniker, som även deltar i utvecklingen av systemet genom att ge respons. Transparensen är viktig.

Enligt Jusa Ahtonen har eSmiles personal varit nöjd redan från början.

– Registreringen har varit smidig, eftersom alla punkter förklarades på förhand. Nu är Kanta-tjänsterna tillgängliga för hela vår yrkesutbildade personal.

Minneslista för införande av Kanta-tjänsterna

  • Införandet av Kanta-tjänsterna går effektivt när man är förberedd. Planera alltså projektet noggrant och bekanta dig med materialet om införandet på kanta.fi.  
  • För införandet erbjuds stöd och handledning. Systemleverantörerna och FPA stödjer aktörer som tar i bruk tjänsterna under processens gång.
  • Bekanta dig med FPA:s utbildningar och videoinspelningar. De ger dig aktuell information om anslutningen och verksamhetsmodellerna, även om det huvudsakliga stödet kommer från systemleverantören.

Läs mer