Koulutukset järjestetään pääasiassa suomeksi. Koulutusmateriaalit käännetään ruotsiksi.
Terveydenhuollon koulutukset
Kanta-koulutuksia ja koulutusmateriaaleja terveydenhuollon ja apteekkien ammattilaisille.
Kanta-koulutuksia ja koulutusmateriaaleja terveydenhuollon ja apteekkien ammattilaisille.
Koulutukset järjestetään pääasiassa suomeksi. Koulutusmateriaalit käännetään ruotsiksi.
Lähetämme tapahtuman osallistumislinkin ilmoittautuneille tapaamista edeltävänä päivänä.
Kun olet kerran ilmoittautunut terveydenhuollon Kanta-foorumiin, saat automaattisesti kutsut kaikkiin tuleviin tapaamisiin. Sinun pitää ilmoittautua uudelleen ainoastaan, jos sähköpostisoitteesi muuttuu.
Terveydenhuollon Kanta-foorumin tavoitteena on lisätä terveydenhuollon kanssa tehtävää yhteistyötä, jonka avulla voidaan parantaa Kanta-palvelujen asiakaslähtöisyyttä. Foorumissa käsitellään terveydenhuollon Kanta-palvelujen käyttöön liittyviä ajankohtaisia asioita.
Toivomme osallistujilta ideoita tulevien tilaisuuksien aiheiksi. Aihetoiveita voit lähettää ilmoittautumisen yhteydessä tai sähköpostitse kanta@kanta.fi. Laitathan aihekenttään ’Terveydenhuollon Kanta-foorumi’.
Foorumi on suunnattu julkisille ja yksityisille terveydenhuollon organisaatioille ja ammattilaisille.
Foorumin aihe on Kannan Ostopalvelun valtuutus terveydenhuollossa.
Ohjelma tarkentuu myöhemmin.
Materiaali julkaistaan tällä sivulla tilaisuuden jälkeen.
Saat onnistuneesta ilmoittautumisesta vahvistusviestin sähköpostiisi. Vahvistusviesti sisältää myös koulutuksen osallistumislinkin.
Kanta-arkistonhoitajien foorumissa jaetaan ajankohtaista tietoa arkistonhoitajille. Foorumin tavoitteena on vahvistaa Kanta-arkistonhoitajan roolia sote-organisaatioissa.
Foorumi on suunnattu Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoa tai Potilastiedon arkistoa käyttävien julkisten ja yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden Kanta-arkistonhoitajille.
Ilmoitetaan myöhemmin.
Kanta-arkistonhoitajien foorumi kokoontuu kaksi kertaa vuodessa.
Lue lisää arkistonhoitajan käyttöliittymästä.
Lähetämme tapahtuman osallistumislinkin ilmoittautuneille tapaamista edeltävänä päivänä.
Kun olet kerran ilmoittautunut terveydenhuollon Kanta-foorumiin, saat automaattisesti kutsut kaikkiin tuleviin tapaamisiin. Sinun pitää ilmoittautua uudelleen ainoastaan, jos sähköpostisoitteesi muuttuu.
Terveydenhuollon Kanta-foorumin tavoitteena on lisätä terveydenhuollon kanssa tehtävää yhteistyötä, jonka avulla voidaan parantaa Kanta-palvelujen asiakaslähtöisyyttä. Foorumissa käsitellään terveydenhuollon Kanta-palvelujen käyttöön liittyviä ajankohtaisia asioita.
Toivomme osallistujilta ideoita tulevien tilaisuuksien aiheiksi. Aihetoiveita voit lähettää ilmoittautumisen yhteydessä tai sähköpostitse kanta@kanta.fi. Laitathan aihekenttään ’Terveydenhuollon Kanta-foorumi’.
Foorumi on suunnattu julkisille ja yksityisille terveydenhuollon organisaatioille ja ammattilaisille.
Julkaistaan myöhemmin.
Materiaali julkaistaan tällä sivulla tilaisuuden jälkeen.
Lähetämme tapahtuman osallistumislinkin ilmoittautuneille tapaamista edeltävänä päivänä.
Kun olet kerran ilmoittautunut terveydenhuollon Kanta-foorumiin, saat automaattisesti kutsut kaikkiin tuleviin tapaamisiin. Sinun pitää ilmoittautua uudelleen ainoastaan, jos sähköpostisoitteesi muuttuu.
Terveydenhuollon Kanta-foorumin tavoitteena on lisätä terveydenhuollon kanssa tehtävää yhteistyötä, jonka avulla voidaan parantaa Kanta-palvelujen asiakaslähtöisyyttä. Foorumissa käsitellään terveydenhuollon Kanta-palvelujen käyttöön liittyviä ajankohtaisia asioita.
Toivomme osallistujilta ideoita tulevien tilaisuuksien aiheiksi. Aihetoiveita voit lähettää ilmoittautumisen yhteydessä tai sähköpostitse kanta@kanta.fi. Laitathan aihekenttään ’Terveydenhuollon Kanta-foorumi’.
Foorumi on suunnattu julkisille ja yksityisille terveydenhuollon organisaatioille ja ammattilaisille.
Julkaistaan myöhemmin.
Materiaali julkaistaan tällä sivulla tilaisuuden jälkeen.
Saat onnistuneesta ilmoittautumisesta vahvistusviestin sähköpostiisi. Vahvistusviesti sisältää myös koulutuksen osallistumislinkin.
Kanta-arkistonhoitajien foorumissa jaetaan ajankohtaista tietoa arkistonhoitajille. Foorumin tavoitteena on vahvistaa Kanta-arkistonhoitajan roolia sote-organisaatioissa.
Foorumi on suunnattu Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoa tai Potilastiedon arkistoa käyttävien julkisten ja yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden Kanta-arkistonhoitajille.
Ilmoitetaan myöhemmin.
Kanta-arkistonhoitajien foorumi kokoontuu kaksi kertaa vuodessa.
Lue lisää arkistonhoitajan käyttöliittymästä.
Terveydenhuollon Kanta-foorumin tavoitteena on lisätä terveydenhuollon kanssa tehtävää yhteistyötä, jonka avulla voidaan parantaa Kanta-palvelujen asiakaslähtöisyyttä. Foorumissa käsitellään terveydenhuollon Kanta-palvelujen käyttöön liittyviä ajankohtaisia asioita.
Foorumi on suunnattu julkisille ja yksityisille terveydenhuollon organisaatioille ja ammattilaisille.
Terveydenhuollon Kanta-foorumin tavoitteena on lisätä terveydenhuollon kanssa tehtävää yhteistyötä, jonka avulla voidaan parantaa Kanta-palvelujen asiakaslähtöisyyttä. Foorumissa käsitellään terveydenhuollon Kanta-palvelujen käyttöön liittyviä ajankohtaisia asioita.
Foorumi on suunnattu julkisille ja yksityisille terveydenhuollon organisaatioille ja ammattilaisille.
Terveydenhuollon Kanta-foorumin tavoitteena on lisätä terveydenhuollon kanssa tehtävää yhteistyötä, jonka avulla voidaan parantaa Kanta-palvelujen asiakaslähtöisyyttä. Foorumissa käsitellään terveydenhuollon Kanta-palvelujen käyttöön liittyviä ajankohtaisia asioita.
Foorumi on suunnattu julkisille ja yksityisille terveydenhuollon organisaatioille ja ammattilaisille.
Käyttöönottoinfossa kerrotaan Potilastiedon arkiston toiminnallisuudet ja mitä niiden käyttöön ottaminen edellyttää. Toiminnallisuuksista käydään tarkemmin läpi todistukset ja lausunnot sekä keskeiset terveystiedot.
Lisäksi kerrataan, mitä kaikkea Potilastiedon arkiston toiminnallisuuden käyttöönottoa suunnittelevan tulee huomioida.
Käyttöönottoinfo on tarkoitettu julkisen ja yksityisen terveydenhuollon organisaatioiden edustajille ja järjestelmätoimittajille.
Anna palautetta Kanta-koulutustallenteista (response.questback.com)
Koulutustallenteella käsitellään muutoksia, joita koronatodistuksiin tuli 1.4.2022 alkaen. Lisäksi kerrataan asioita, jotka ovat herättäneet kysymyksiä terveydenhuollossa.
Terveydenhuollon organisaatiot ja ammattilaiset
Anna palautetta Kanta-koulutustallenteista (response.questback.com)
Koulutuksen tavoitteena on tukea terveydenhuollon organisaatiota, jotka ovat aloittamassa EKG-tutkimuksen arkistoinnin Kuva-aineistojen arkistoon.
Terveydenhuollon organisaatio saa koulutuksesta perustiedot käyttöönottoprosessin etenemisestä. Lisäksi terveydenhuollon ammattilaiset saavat tietoa Kuva-aineistojen arkistosta ja sen käyttöön liittyvistä toimintamalleista.
Yksityisen ja julkisen terveydenhuollon organisaatioiden edustajat, kuten
Anna palautetta Kanta-koulutustallenteista (response.questback.com)
Terveydenhuollon Kanta-foorumin tavoitteena on lisätä terveydenhuollon kanssa tehtävää yhteistyötä, jonka avulla voidaan parantaa Kanta-palvelujen asiakaslähtöisyyttä. Foorumissa käsitellään terveydenhuollon Kanta-palvelujen käyttöön liittyviä ajankohtaisia asioita.
Foorumi on suunnattu julkisille ja yksityisille terveydenhuollon organisaatioille ja ammattilaisille.
Koulutuksessa osallistujat saavat lisää tietoa EU:n koronatodistusta koskevista toimintamalleista ja kirjaamisesta terveydenhuollossa.
Terveydenhuollon organisaatiot ja ammattilaiset.
Anna palautetta Kanta-koulutustallenteista (response.questback.com)
Koulutuksessa osallistujat saavat tietoa siitä, kuinka lääkityslistan ensimmäisen vaiheen uudet toiminnallisuudet vaikuttavat Reseptin toimintamalleihin terveydenhuollossa ja apteekeissa.
Kansallisen lääkityslistan ensimmäinen toteutuskokonaisuus otetaan käyttöön 1.5.2022. Merkittävimmät uudistukset ovat reseptin rakenteinen annostus ja biologisten lääkkeiden määräämisen muutokset. Lisäksi tulee muutoksia erillisselvityksellä (reseptimerkinnällä) korvattavien lääkkeiden määräämiseen ja toimittamiseen.
Terveydenhuollon yksiköiden sekä apteekkien henkilökunta.
Anna palautetta Kanta-koulutustallenteista (response.questback.com)
Koulutuksessa osallistujat saavat tietoa siitä, kuinka uuden asiakastietolain ja sähköisen lääkemääräyslain muutokset vaikuttavat Potilastiedon arkiston ja Reseptin toimintamalleihin terveydenhuollossa ja apteekeissa.
Uusi laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (asiakastietolaki) ja muutokset sähköistä lääkemääräystä koskevaan lakiin tulevat voimaan 1.11.2021.
Terveydenhuollon yksiköiden sekä apteekkien henkilökunta.
Anna palautetta Kanta-koulutustallenteista (response.questback.com)
Koulutuksen tavoitteena on muodostaa osallistujalle kokonaiskuva Potilastiedon arkistosta, toimintamalleista, Kanta-käyttöönottoprosessista ja siihen liittyvistä tehtävistä suun terveydenhuollon organisaation ja ammattilaisen näkökulmasta.
Koulutuksessa tuetaan erityisesti niitä organisaatioita, jotka ovat aloittamassa tai suunnittelemassa Potilastiedon arkiston käyttöönottoa. Koulutus toimii myös kertauksena aiemmin liittyneille.
Koulutuksen kohderyhmänä ovat julkisen ja yksityisen suun terveydenhuollon ammattilaiset ja organisaatioiden edustajat, kuten
Huomaathan, että tässä koulutuksessa ei käsitellä suun terveydenhuollon potilastietojen rakenteista kirjaamista, toimenpidekoodeja, hammaslääkärien palkkiokoodeja tai SV-korvauksia. Näistä aiheista on julkaistu erillinen koulutustallenne 3.2.2021.
Kela on tehnyt terveydenhuollon ammattihenkilöille koulutusvideot sähköisestä B-lausunnosta. Toisella koulutusvideoista kerrotaan, mikä on sähköinen lausunto ja miksi lausunnot kannattaa lähettää Kelaan sähköisesti. Videolla tutustutaan erityisesti sähköiseen B-lausuntoon. Toisella videolla näytetään, miten sähköinen B-lausunto täytetään.
Koulutusvideot on suunnattu erityisesti lausuntoja kirjoittaville lääkäreille.
Voit myös antaa palautetta tai kysyä sähköisestä B-lausunnosta.
Koulutustallenteelta terveydenhuollon ammattilaiset saavat perustietoa Kuva-aineistojen arkistosta.
Yksityisen ja julkisen terveydenhuollon ammattilaiset ja organisaatioiden edustajat, kuten
Anna palautetta Kanta-koulutustallenteista (response.questback.com)
Koulutustallenteilta Kuva-aineiston arkistoa käyttöönottava organisaatio saa ajantasaista tietoa käyttöönoton tueksi.
Koulutus on suunnattu erityisesti niille yksityisille ja julkisille terveydenhuollon organisaatioille, jotka ovat aloittamassa Kuva-aineistojen arkiston käyttöönoprosessia.
Koulutuksesta hyötyvät
Anna palautetta Kanta-koulutustallenteista (response.questback.com)
Kela ja THL järjestivät infotilaisuudet 17.6. ja 21.6. koskien EU:n koronatodistusta. Infotilaisuuksien tavoite oli lisätä tietoa EU:n koronatodistus -kokonaisuudesta.
Terveydenhuollon organisaatiot ja keskuslaboratoriot.
Anna palautetta Kanta-koulutustallenteista (response.questback.com)
Koulutuksen tavoite oli tiedon lisääminen koronatodistus-kokonaisuudesta
Tietoa koronatodistuksesta ja usein kysytyt kysymykset löydät Koronatodistus-sivulta. Sivulla on myös linkit THL:n ja STM:n Koronatodistus-sivuille.
Terveydenhuollon organisaatiot ja terveydenhuollon ammattilaiset
Tallenteilla kerrotaan Arkistonhoitajan käyttöliittymän toiminnoista yleisellä tasolla ja terveydenhuollossa.
Terveydenhuollon nykyiset ja tulevat arkistonhoitajat
Anna palautetta Kanta-koulutustallenteista (response.questback.com)
Koulutuksen tavoite on antaa osallistujille perustiedot sähköisen reseptin toimintaperiaatteista.
Apteekkien ja sairaala-apteekkien sekä sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden henkilökunta, joille sähköinen resepti ei ole ennestään tuttu tai jotka haluavat kerrata osaamistaan jollakin osa-alueella.
Materiaaleja on päivitetty 1.11.2021 tulleilla muutoksilla.
1. Sähköisen reseptin toimintaperiaatteet ja potilaan tunnistaminen sekä informointi
2. Potilaan suostumukset ja kiellot Reseptikeskuksen tietojen katseluun
3. Lääkemääräyksen laatiminen ja potilasohje
4. Asiointi apteekissa – kuka voi noutaa lääkkeen apteekista, ja antaa tietoa lääkkeen toimittamisesta
5. Potilaan puolesta asiointi – kuka voi asioida potilaan puolesta reseptiasioissa ja miten kirjallinen suostumus vaikuttaa potilaan puolesta asiointiin
6. Reseptin korjaus ja mitätöinti
7. Reseptin uudistamisprosessi
8. Sähköisten lääkemääräysten erityistilanteet, kuten annosjakelu, osastohoito sekä kotihoidon ja palveluasumisen potilaiden lääkemääräykset
Anna palautetta Kanta-koulutustallenteista (response.questback.com)
Koulutuksen tavoitteena on esitellä Kuva-aineistojen arkiston osuutta Kanta-palvelujen kokonaisuudessa sekä käydä läpi Kuva-aineistojen arkistoon liittyviä toimintamalleja terveydenhuollon ammattilaisten näkökulmista.
Yksityisen ja julkisen terveydenhuollon organisaatioiden edustajat, kuten
Videolla THL:n asiantuntijahammaslääkäri Ulla Harjunmaa ja Hammaslääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Nora Savanheimo kertovat kirjaamisen tärkeydestä ja ohjeista suunterveydenhuollon ammattilaisille.
Suun terveydenhuollon ammattihenkilöt ja hallinto
Anna palautetta Kanta-koulutustallenteista (response.questback.com)
Potilastiedon arkiston koulutustilaisuus terveydenhuollon organisaatioiden ja järjestelmätoimittajien edustajille.
Ruotsin kielelle käännetty esitysmateriaali löytyy koulutuksen ruotsinkieliseltä sivulta.
Peruskoulutuksessa kerrotaan Potilastiedon arkiston käytöstä ja palvelun hyödyistä.