Klientuppgifter inom socialvården i MittKanta

Kunderna börjar småningom se sina klientuppgifter inom socialvården i MittKanta. För socialvårdens personal finns det material till stöd för inskolningen och klientarbetet.

I MittKanta kan kunderna se de uppgifter som förts in om dem i Socialvårdens klientdatalager i Kanta-tjänsterna.

Klientuppgifterna om socialservice börjar successivt visas i MittKanta under 2023–2026. Mängden uppgifter som visas i MittKanta ökar allteftersom

  • tjänstetillhandahållarna gör de ändringar som behövs i sina informationssystem
  • handlingar som uppkommer inom socialservicen börjar lagras i Kanta-systemet.
Uppgifter om socialservice visas i MittKanta stegvis

I MittKanta syns för närvarande klientuppgifter om socialservicen från följande välfärdsområden:

  • Kymmenedalen 
  • Norra Österbotten
  • Satakunda
  • Södra Karelen 
  • Södra Österbotten
  • Päijät-Tavastland
  • Österbotten.

I andra välfärdsområden börjar uppgifterna visas senare.

Vilka uppgifter om socialservice ser kunden i MittKanta?

Kunden, eller en person som sköter ärenden för kunden, ser följande uppgifter i MittKanta:

  • socialvårdshandlingar, såsom beslut, bedömningar av servicebehovet och klientplaner
  • starttidpunkten för klientrelationen
  • kontaktuppgifter till den egna kontaktpersonen.

Uppgifterna finns under Uppgifter om socialservice i MittKanta.

Alla kunder ser avdelningen Uppgifter om socialservice i MittKanta, även om de inte har någon klientrelation inom socialservicen. I så fall står det att inga uppgifter finns.

Vilka uppgifter om socialservice ser kunden inte i MittKanta? (H2)

En del av de uppgifter som registrerats inom socialservicen visas i MittKanta först i ett senare skede. Vissa uppgifter visas dock inte över huvud taget.

Kunden kan också begära av tjänstetillhandahållaren de uppgifter som inte visas i MittKanta.

I MittKanta visas aldrig

  • handlingar som hänför sig till skyddshemstjänster eller förebyggande arbete rörande våld i nära relationer och i hemmet
  • handlingar som gäller adoptionsrådgivning.
  • utredning om vårdnad om barn och umgängesrätt inklusive bilagor
  • betalningsförbindelser
  • borttagna, dvs. makulerade, handlingar
  • tidigare versioner av korrigerade handlingar
  • gamla klientuppgifter inom socialvården och andra uppgifter som lagrats i gammal form.

I MittKanta visas ännu inte 

  • anteckningar i klientjournaler, dvs. så kallade dagliga anteckningar
  • handlingar som hänför sig till ett ärende som är gemensamt för flera klienter. 

Dessutom visas handlingar i anslutning till utredning av föräldraskap i princip inte i MittKanta. I ett senare skede blir det möjligt att visa dessa handlingar i MittKanta, om en yrkesperson anser att det behövs.

Är det möjligt att bestämma att uppgifter ska visas med fördröjning i MittKanta?

Du kan fördröja visningen av uppgifter i MittKanta, om det finns en motiverad orsak till det. Vid behov kan du också begränsa visningen av uppgifter permanent genom att använda en anteckning om särskilt innehåll.

Behovet av fördröjd visning av uppgifter ska alltid bedömas från fall till fall. Organisationerna har ofta också egna rutiner för vilka uppgifter som kan visas med fördröjning och hur lång fördröjning som är möjlig.

Felaktiga uppgifter rättas av yrkespersoner inom socialvården (H2)

Om det finns fel eller brister i de uppgifter som visas i MittKanta ska de i allmänhet rättas vid den enhet inom socialvården där uppgifterna har registrerats. Kunden kan då kontakta den yrkesperson som har registrerat uppgifterna i fråga.

Om det är fråga om en köpt tjänst är det i sista hand den som köper tjänsten som ansvarar för att uppgifterna rättas, till exempel välfärdsområdet. 

Stödmaterial om uppgifter från socialservicen i MittKanta

Studera det material som tagits fram till stöd för inskolningen av personalen samt klientarbetet.

Informationspaketet för yrkespersoner är avsett som stöd för personalen. Det innehåller allmän information om visningen av klientuppgifter från socialservicen i MittKanta. Dessutom lönar det sig för organisationen att komplettera dokumentet med uppgifter om till exempel den egna fördröjningspraxisen och tidsplanen för när uppgifter från olika tjänster ska börja visas i MittKanta.

Läs mer

Information för professionella: 

Information för medborgare: 

Sidan har uppdaterats 13.5.2025