Den här testningsfasen genomförs vanligtvis i system- eller applikationsleverantörens egen testmiljö som är i förbindelse med Kanta-tjänsternas kundtestmiljö. I vissa fall kan emellertid kundorganisationens testmiljö vara den enda testmiljö där man kan genomföra en samtestning. Den situationen kan uppstå när man testar till exempel informationssystem bestående av moduler eller Datalagret för bildmaterial.
Samtestningsexperten informerar dig om huruvida systemleverantören rapporterar testfallen till arbetsrummet Partner eller tjänsten Testain under övergångsfasen. Om Kanta-tjänsterna upptäcker fel i testfallen, åtgärdar systemleverantören dem och påvisar att korrigeringarna fungerar med ny testning.
FPA informerar om huruvida det behövs testning mellan kunden och FPA
Vid mötet inför samtestningsstarten går man igenom de olika faserna under samtestningen och om det i den ingår en testning mellan kundorganisationen och FPA. Vanligtvis behövs en sådan endast i större helheter.
Då görs testningen i testmiljön hos systemleverantörens kund, som till exempel ett välfärdsområde, varvid testmiljön har förbindelse till Kanta-tjänsternas kundtestmiljö