Kannassa on siirrytty käyttämään uusia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvarmenteita

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 22.2.2022 Kaikki tiedotteet

Digi- ja väestötietoviraston uusi sosiaali- ja terveydenhuollon varmennehierarkia (G3) on otettu käyttöön Kanta-palveluissa. Lisää uudet varmenteet luotetuiksi varmenteiksi käyttämässäsi tietojärjestelmässä.

Kanta-palveluissa on siirrytty käyttämään Digi- ja väestötietoviraston (DVV) uuden G3-varmennehierarkian RSA-varmenteita vuoden 2022 alusta alkaen. Siirtyminen tehtiin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvarmenteiden uusimisen yhteydessä. Uudet CA-varmenteet päivitettiin Kanta-palveluihin joulukuussa 2021.

Uudistus ei vaikuta jo myönnettyihin varmenteisiin tai kortteihin

Muutos on osa DVV:n varmennehierarkian uudistusta, joka johtuu viraston nimen muutoksesta. Nykyisin tuotannossa olevat varmentajat ovat Väestörekisterikeskuksen nimissä. Uudet varmennehierarkiat on toteutettu nykyisin käytössä olevalla RSA-teknologialla ja uudemmalla ECC-teknologialla.

Varmentajat otetaan porrastetusti tuotantoon joulukuun 2021 ja helmikuun 2022 välisenä aikana. Tämän jälkeen DVV:n myöntämät uudet varmenteet myönnetään näiltä varmentajilta.
Uudistus ei vaikuta jo myönnettyihin varmenteisiin tai kortteihin. Aiemmin G1 tai G2-varmennehierarkioilla myönnetyt varmenteet ja varmennekortit ovat käytettävissä normaalisti niiden voimassaoloajan, eikä niitä ole välttämätöntä uusia varmennehierarkian vaihtumisen johdosta.

Lataa uudet juurivarmenteet ja aseta varmentajat luotetuiksi

Pyydämme kaikkia Kanta-palveluja käyttävien tietojärjestelmien ylläpitäjiä tarkistamaan, että järjestelmiin on lisätty uudet G3-tason CA-varmenteet luotetuiksi varmenteiksi. Kanta-palveluissa käytetty CA-varmenteen tyyppi on Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvarmenteet 2021 RSA.

Voit ladata uudet juurivarmenteet ja CA-varmentajat DVV:n verkkosivuilta:

Varmenteita uusittaessa on huomioitava, että Kanta-palvelut eivät vielä tue ECC-varmenteita. ECC-palveluvarmenteiden ja -toimikorttien testit aloitetaan vuoden 2023 aikana. Tiedotamme asiakkaitamme, kun käyttöönoton aikataulu tarkentuu.