Artikkelit
	
	
					
				
					
						
							20.5.2025
						
						
							Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
						
					
					
					
						
							
								Kanta-palvelut 15 vuotta – ensimmäisestä sähköisestä reseptistä kansainväliseksi suunnannäyttäjäksi
							
						
						
							Kanta täyttää tänä vuonna 15 vuotta. Matkan varrella siitä on kasvanut valtakunnallinen voimavara, joka tukee niin sote-alan asiakastyön kehittämistä kuin erilaista tutkimustakin.
						
					
				
					
				
					
						
							4.2.2025
						
						
							Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
						
					
					
					
						
							
								Kanta tarjoaa ainutlaatuista tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon tutkimukselle
							
						
						
							Kannan tietoaineistot ovat merkittävä tutkimuslähde. Niiden ansiosta voidaan tehdä kattavia ja ajantasaisia analyyseja esimerkiksi reseptien ja lääkkeiden käytöstä.
						
					
				
					
				
					
						
							8.1.2025
						
						
							Artikkeli - Ammattilaiset
						
					
					
					
						
							
								Kanta parantaa tiedonkulkua sosiaalihuollossa
							
						
						
							Pohjois-Pohjanmaa oli ensimmäinen hyvinvointialue, jolla sosiaalipalvelujen tiedot näkyivät asiakkaille OmaKannassa. Muutos helpottaa ammattilaisen työtä ja vahvistaa luottamusta asiakkaiden ja sosiaalihuollon välillä.
						
					
				
					
				
					
						
							2.12.2024
						
						
							Artikkeli - Ammattilaiset
						
					
					
					
						
							
								Kanta on päivittäisessä käytössä sosiaalialan yrityksessä – lue vinkit käyttöönottoon
							
						
						
							Päijät-Hämeen Myllyhoitoklinikka ei aikaillut Kanta-palvelujen käytön aloittamisen kanssa. Nyt Kanta on tärkeä työväline, joka on tuonut selkeyttä kirjaamiseen ja parantanut tiedonkulkua.
						
					
				
					
				
					
						
							14.11.2024
						
						
							Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
						
					
					
					
						
							
								Sähköinen resepti helpottaa arkea ja tuo turvaa
							
						
						
							Apteekit saavat Kannasta ajantasaisen tiedon asiakkaan voimassa olevista resepteistä, sillä kaikki reseptit määrätään Suomessa sähköisesti. Sähköinen resepti nopeuttaa apteekkiasiointia ja parantaa potilasturvallisuutta.
						
					
				
					
				
					
						
							22.10.2024
						
						
							Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
						
					
					
					
						
							
								Uuden rajapinnan avulla Kannan potilastiedot saadaan hyvinvointisovelluksiin
							
						
						
							Tulevaisuudessa kansalaiset pääsevät käsiksi Kantaan tallennettuihin potilastietoihinsa OmaKannan lisäksi myös muiden sovellusten kautta. Tämä on mahdollista hyvinvointisovellusten rajapinnan avulla. Ensimmäisenä uutta toiminnallisuutta aikovat hyödyntää Kannan pilottikumppanit Atostek ja Sensotrend.
						
					
				
					
				
					
						
							2.10.2024
						
						
							Artikkeli - Ammattilaiset
						
					
					
					
						
							
								Kanta kokoaa terveydenhuollon ajanvaraustiedot yhteen
							
						
						
							Asiakkaat pääsevät jatkossa näkemään omat ajanvarauksensa Kanta-palvelujen kautta, ja ajanvaraustiedot näkyvät kattavammin myös asiakasta hoitaville sote-ammattilaisille. Tavoitteena on, että kansallinen kehittäminen tukee paikallisen tason tekemistä terveydenhuollossa. Siksi uudistusta tehdään yhteistyössä pilottikumppanien kanssa.
						
					
				
					
				
					
						
							18.9.2024
						
						
							Artikkeli - Ammattilaiset
						
					
					
					
						
							
								Kanta on tärkeä työkalu pitkäaikaissairaiden hoidossa ja liikkuvan lääkärin työssä
							
						
						
							Kanta-palveluista saatava tieto auttaa lääkäriä muodostamaan kokonaiskuvan potilaasta, mistä on hyötyä erityisesti pitkäaikaissairaiden kuten diabeetikoiden hoidossa. Diabeteslääkäri Atte Vadén tarvitsee Kantaa työssään päivittäin.
						
					
				
					
				
					
						
							11.7.2024
						
						
							Artikkeli
						
					
					
					
						
							
								OmaKanta on auki koko kesän – tässä vinkkimme lomalaiselle
							
						
						
							Suomen käytetyin sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalvelu OmaKanta palvelee terveysasioissa lomakaudellakin. Tärkeät tiedot kulkevat mukanasi hyvinvointialueelta toiselle ja jopa ulkomaille Kanta-palvelujen avulla. Lue, miten palvelemme lomalaista.
						
					
				
					
				
					
						
							7.6.2024
						
						
							Artikkeli - Ammattilaiset
						
					
					
					
						
							
								Kannan avulla suomalaisten terveystiedot liikkuvat tarvittaessa muualle Eurooppaan – hyötyjä sekä kansalaisille että terveydenhuollon ammattilaisille
							
						
						
							Euroopan unionin tavoitteena on, että kansalaisten terveystietoja voidaan muutaman vuoden kuluttua välittää kaikkialla EU:ssa sähköisesti, nopeasti ja turvallisesti maasta toiseen. Suomessa Kanta-palvelut tarjoavat rajapinnat, joiden avulla tiedot liikkuvat Eurooppaan.
						
					
				
					
				
					
						
							21.5.2024
						
						
							Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
						
					
					
					
						
							
								Kanta-lääkityslista kerää tiedot potilaan lääkityksestä yhteen selkeässä muodossa
							
						
						
							Kanta-lääkityslista näyttää tulevaisuudessa potilaan ajantasaiset ja yhdenmukaiset lääkitystiedot kaikille hänen lääkehoitoonsa osallistuville. Vaiheittain käyttöön otettava lääkityslista tehdään yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden, apteekkien, järjestelmätoimittajien sekä potilasjärjestöjen kanssa.
						
					
				
					
				
					
						
							2.5.2024
						
						
							Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
						
					
					
					
						
							
								Hakumäärien kasvu kertoo: Kanta on tärkeä tietolähde sote-ammattilaisen työssä
							
						
						
							Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset hakevat potilastietoa Kanta-palveluista virka-aikana keskimäärin kuusi kertaa sekunnissa. Mitä tietoa Kannasta haetaan, ja mitä hyötyä siitä on ammattilaisille?
						
					
				
					
				
					
						
							24.4.2024
						
						
							Artikkeli
						
					
					
					
						
							
								Uudistimme asiointiohjeet – ohjaavat entistä selkeämmin OmaKannan käytössä
							
						
						
							Erilaiset OmaKanta-asiointiin ja ohjeisiin liittyvät sivut ovat kanta.fin luetuinta sisältöä. Nyt ne ovat kokeneet muodonmuutoksen. Lopputuloksen kannalta asiakkaidemme näkemyksillä on ollut suuri merkitys.
						
					
				
					
				
					
						
							23.4.2024
						
						
							Artikkeli - Kansalaiset
						
					
					
					
						
							
								Mitä saavutettavuus tarkoittaa OmaKannassa?
							
						
						
							OmaKanta uudistuu vaiheittain. Jatkossa se on entistä selkeämpi, helppokäyttöisempi ja saavutettavampi.
						
					
				
					
				
					
						
							7.12.2023
						
						
							Artikkeli - Ammattilaiset
						
					
					
					
						
							
								Sähköinen ensihoitokertomus voi pelastaa henkiä
							
						
						
							Kannan sähköisen ensihoitokertomuksen avulla tieto liikkuu ensihoidon ja sairaalan välillä. Pilotointiin osallistuneen ensihoitolääkärin mukaan se on sujuvoittanut ensihoidon työtä.
						
					
				
					
				
					
						
							1.12.2023
						
						
							Artikkeli - Kansalaiset
						
					
					
					
						
							
								Sosiaalipalvelujen asiakastiedot alkavat näkyä OmaKannassa – mitä se tarkoittaa?
							
						
						
							Jokaisella kansalaisella näkyy nyt OmaKannassa osio: Sosiaalipalvelujen tiedot. Eri hyvinvointialueilla ja yksityisissä sosiaalipalveluissa kirjattuja asiakastietoja voi vähitellen lukea OmaKannasta.
						
					
				
					
				
					
						
							10.11.2023
						
						
							Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
						
					
					
					
						
							
								Keskeisten terveystietojen yhteenvedot hyötykäyttöön
							
						
						
							Keskeisten terveystietojen yhteenvedot helpottavat tiedon löytämistä Kannasta. Jotta Kannasta saadaan täysi hyöty irti, potilastietojärjestelmiin täytyy toteuttaa myös yhteenvetojen hyödyntäminen.
						
					
				
					
				
					
						
							27.10.2023
						
						
							Artikkeli
						
					
					
					
						
							
								Näin pyydät reseptin uusimista OmaKannan uudessa verkkopalvelussa
							
						
						
							OmaKanta uudistuu vaiheittain syksystä 2023 alkaen. Ensimmäisenä uudessa OmaKannassa voi kokeilla asiointia Reseptit-osiossa.
						
					
				
					
				
					
						
							26.10.2023
						
						
							Artikkeli - Kansalaiset
						
					
					
					
						
							
								Haemme kansalaisjärjestöjä kehittämään entistä parempia Kanta-palveluja – tule mukaan ja vaikuta!
							
						
						
							Kehitämme Kanta-palveluja tiiviissä yhteistyössä kansalaisjärjestöjen kanssa. Järjestöt edustavat laajasti kansalaisia eri näkökulmista. Haku Kanta-järjestöpaneeliin kaudelle 2024–2025 on käynnissä.
						
					
				
					
				
					
						
							25.10.2023
						
						
							Artikkeli - Ammattilaiset
						
					
					
					
						
							
								Kannasta suun ja silmien kuvat ovat kaikkien hoitoon osallistuvien käytettävissä
							
						
						
							Kantaan voi ensi vuodesta alkaen tallentaa ensimmäisiä silmän kuvia ja kaikki suun kuvantamistutkimukset. Kuvien arkistointi helpottaa hyvinvointialueiden ja yksityisen terveydenhuollon yhteistyötä.