Kanta-validointipalvelun saavutettavuusseloste

Kanta-validointipalvelun saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Kanta-validointipalvelua osoitteessa validointipalvelu.kanta.fi. Seloste on laadittu 10.7.2020. Verkkopalvelusta vastaa Kela.

Verkkopalvelun saavutettavuus on arvioitu Kelassa.

Miten saavutettava verkkopalvelu on?

Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset suurelta osin. (WCAG-kriteeristö 2.1 A ja AA-tasot)

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin saavutettavuusongelmia. Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä täysin saavutettavia:

  • Kaikilla syötekentillä ei ole nimilappua. (WCAG 2.4.6 ja 3.3.2)
  • Sivuston kieltä ei ole ilmoitettu. (WCAG 3.1.1)
  • Kaikissa otsikko-elementeissä ei ole sisältöä. (WCAG 2.4.6)
  • Kaikissa painike-elementeissä ei ole tekstiä. (WCAG 1.1.1)
  • Kaikki linkit eivät sisällä tekstiä. (WCAG 2.4.4)
  • Värikontrasteissa on joitakin puutteita. (WCAG 1.4.3)

Pyrimme korjaamaan yllä listatut puutteet 31.5.2021 mennessä.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä 

Seuraavana on listaus sivustollamme olevista sisällöistä, jotka eivät kuulu saavutettavuuslainsäädännön piiriin.

Sivuillamme on

  • tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 23.9.2018. 
    • Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiedostoja, jotka julkaistu ennen 23.9.2018 ja jotka eivät käsittele asiakkaan oikeuksia ja velvollisuuksia.
  • linkkejä ulkopuolisille verkkosivuille, joiden saavutettavuutta ei ole arvioitu Kelassa. 

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko palvelussamme saavutettavuuteen liittyvän puutteen? Kerro se meille, jotta voimme tehdä parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna saavutettavuuspalautetta sähköpostilla: tekninentuki@kanta.fi.

Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa Kelan tekninen tuki.  

Saavutettavuuden valvonta

Jos huomaat sivustolla saavutettavuuteen liittyviä ongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastaamme 2 viikon sisällä. 

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita. 

Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluiden saavutettavuutta. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen.
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää

Sivua päivitetty 18.09.2020