Kanta Ekstranet -sivuston saavutettavuusseloste

Kanta Ekstranet -sivuston saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Kanta Ekstranet -sivustoa osoitteessa ekstra.kanta.fi. Seloste on laadittu 18.6.2020. Verkkopalvelusta vastaa Kela.

Verkkopalvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen saavutettavuusasiantuntija. 

Miten saavutettava verkkopalvelu on?

Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset suurelta osin. (WCAG-kriteeristö 2.1 A ja AA-tasot)

Sisältö, joka ei ole saavutettavaa kohtuuttoman rasitteen perusteella 

Jotkin sisällöt tai toiminnot eivät ole saavutettavia, koska niiden korjaaminen olisi kohtuuton rasite Kelalle. Alla lista sisällöistä, jotka eivät ole saavutettavia: 

  • Sisäänkirjautumissivun haitarielementti ei ole saavutettava. (WCAG 1.3.1), 
  • Värikontrasteissa on joitakin puutteita. (WCAG 1.4.3) 
  • Valikkopainikkeen kuvaus on epätarkka. (WCAG 2.5.3) 
  • Sivun alusta puuttuu ruudunlukuohjelmien käyttäjille tarkoitettu niin sanottu hyppylinkki, jonka avulla voi ohittaa sivujen yläosassa toistuvan navigaatioalueen. (WCAG 2.4.1) 
  • Näppäimistöllä ei pysty avaamaan valikoita. (WCAG 2.1.1) 

Pyrimme korjaamaan yllä listatut puutteet 31.12.2021 mennessä.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä 

Seuraavana on listaus sivustollamme olevista sisällöistä, jotka eivät kuulu saavutettavuuslainsäädännön piiriin.

Sivuillamme on

  • tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 23.9.2018.
    • Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiedostoja, jotka julkaistu ennen 23.9.2018 ja jotka eivät käsittele asiakkaan oikeuksia ja velvollisuuksia.
  • linkkejä ulkopuolisille verkkosivuille, joiden saavutettavuutta ei ole arvioitu Kelassa.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty hoitamaan asiaasi verkossa, voit soittaa IT-asiakastukeen tai asioida sähköpostitse kanta@kanta.fi.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko palvelussamme saavutettavuuteen liittyvän puutteen? Kerro se meille, jotta voimme tehdä parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna palautetta saavutettavuudesta saavutettavuuspalautelomakkeella.

Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa Kelan tekninen tuki. 

Saavutettavuuden valvonta

Jos huomaat sivustolla saavutettavuuteen liittyviä ongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastaamme 2 viikon sisällä. 

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita. 

Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluiden saavutettavuutta. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen.
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää

Sivua päivitetty 24.11.2023