Innehållspublicerare

Så här begär du att få ett recept förnyat i den nya webbtjänsten MittKanta

Artikel Skrivet 27.10.2023 Alla artiklar

MittKanta förnyas etappvis från och med hösten 2023. Receptärendena är de första som kan skötas i den nya tjänsten.

Så här kan du förnya ett recept i nya MittKanta:

  1. Logga in på MittKanta på kanta.fi. Identifiera dig till exempel med dina nätbankskoder.
  2. Välj på förstasidan av MittKanta den informationsruta där det beskrivs hur receptdelen av tjänsten förnyas. Klicka på länken som leder till den nya versionen av MittKanta.  
  3. Väl inne i nya MittKanta, klicka på Recept i menyn och därefter på Förnyelse av recept.  
  4. Välj de recept om vilka du vill skicka en begäran om förnyelse.
  5. Välj till vem begäran ska skickas. Begäran om förnyelse behandlas på den enhet inom hälso- och sjukvården som du brukar anlita, exempelvis hälsovårdscentralen eller en privat läkarstation.  
  6. Du kan lämna ditt telefonnummer så får du ett sms när din begäran om förnyelse av recept har behandlats inom hälso- och sjukvården.
  7. Kontrollera att uppgifterna och ditt telefonnummer är korrekta. Skicka till sist begäran om förnyelse.
  8. När du har skickat en begäran om förnyelse av recept visas en bekräftelse i MittKanta.

En man med en telefon framför ett apotek.

Varför går det inte att förnya ett recept?

Du kan inte begära att få ett recept förnyat i MittKanta, om

  • läkaren har belagt receptet med förnyelseförbud
  • receptet har makulerats
  • receptet är reserverat för dosdispensering
  • en tidigare förnyelsebegäran som gäller receptet har avslagits
  • receptet har gjorts upp för inköp utomlands
  • receptet avser ett preparat med specialtillstånd
  • läkemedel ännu inte har tagits ut med receptet
  • det är fråga om ett sjukhusapoteksrecept.

Alla enheter tar inte emot begäranden om förnyelse som skickas via MittKanta. I en sådan situation hittar du inte enheten i fråga i menyn i MittKanta. Kontakta i så fall den hälso- och sjukvårdsenhet som ansvarar för din vård, till exempel en hälsovårdscentral eller privat läkarstation. 

MittKanta i korthet

MittKanta är en riksomfattande webbtjänst för allmänheten och utgör en del av FPA:s samlade Kanta-tjänster. I MittKanta kan var och en granska sina hälso- och sjukvårdsuppgifter, såsom patientuppgifter som antecknats inom hälso- och sjukvården, recept och laboratorieresultat.

Det går också att begära förnyelse av recept samt lämna ett livstestamente och donationsvilja i MittKanta. Från och med 2023 kommer även uppgifter som antecknats inom socialservicen successivt att visas i MittKanta.

MittKanta är en bekant tjänst för så gott som alla finländare: 2022 gjordes fler än 37 miljoner inloggningar i tjänsten, och den användes av 3,5 miljoner personer. Tjänsten har över en miljon användare varje månad.

Inloggningen till MittKanta finns på adressen kanta.fi. Nätbankskoder eller mobilcertifikat behövs för inloggningen.

Mer information: