Terveystodistusten välitys

Terveystodistusten välitys

Terveydenhuollon ammattihenkilöiden laatimat ja Kanta-palveluun tallennetut sähköiset todistukset ja lausunnot voidaan suostumuksellasi välittää terveydenhuollon ulkopuolelle. Kysy omasta terveydenhuollostasi, onko välittäminen mahdollista.

Terveydenhuollon todistusten välitys on osa palvelukokonaisuutta, jossa terveydenhuollon ammattihenkilöiden kirjoittamat todistukset ja lausunnot 

  • luodaan potilastietojärjestelmässä
  • tallennetaan Potilastiedon arkistoon
  • toimitetaan Kanta-palvelujen avulla edelleen esimerkiksi Kelaan etuuskäsittelyä varten. 

Näin toimii terveydenhuollon todistusten välitys Kelaan

Jos lääkärin kanssa on sovittu ja terveydenhuollossa on mahdollisuus välittää todistuksia terveydenhuollon ulkopuolelle, voidaan sähköinen lääkärintodistuksesi välittää suoraan Kelan etuuskäsittelyyn. Tällöin sinun ei tarvitse erikseen toimittaa todistustasi Kelaan. 

Lääkärintodistus tarvitaan Kelassa etuuden myöntämistä varten. Kelan työntekijät eivät näe Omakantaan tallennettuja resepti- tai hoitotietoja. 

Seuraavia todistuksia ja lausuntoja on mahdollista välittää Kelaan:

  • SV 6 Lääkärintodistus A sairauspäivärahaa varten
  • SV 7 Lääkärinlausunto B
  • SV 10 Lääkärintodistus D lapsen erityishoitorahaa varten
  • SV 97 Lääkärinlausunto erityisäitiysvapaan tarpeesta
  • SV 75 Todistus raskaudesta tai jälkitarkastuksesta
  • SV 67 Todistus matkakorvausta varten

Terveydenhuollosta voidaan välittää Kelaan kaikkia edellä mainittuja todistuksia tai vain joitakin niistä. 

Toimi näin: 

  • Sovi lääkärisi kanssa, että todistuksesi välitetään suoraan Kelan etuuskäsittelyyn.
  • Saat halutessasi itsellesi tulosteen Kelaan välitetystä todistuksesta. Siinä mainitaan, että todistus on välitetty Kelaan.
  • Kelaan välitetyt todistukset näet myös Omakannassa ja Kelan asiointipalvelussa(kela.fi).

Tulevaisuudessa terveystodistuksesi voidaan välittää myös muihin organisaatioihin sähköisesti perinteisen paperitodistuksen sijaan.

Näin toimii tietojen käyttö Traficomin asiointipalvelussa

Traficomilla on käytössä sähköinen asiointipalvelu, jossa voit hoitaa useita ajokortteihin liittyviä asioita. Asiointipalveluun voidaan hakea suostumuksellasi tarvittavat tiedot ajokyvystä. Tämä on mahdollista, jos terveydenhuollon organisaatio on tallentanut Lääkärinlausunto ajokyvystä F122- lomakkeen Kantaan, Potilastiedon arkistoon esim. erillisellä lomakesovelluksella. Lausunto voi olla korkeintaan 6 kuukautta vanha.

Jos lääkärinlausunnon tietoja ei ole tallennettu Potilastiedon arkistoon, ei myöskään niiden sähköinen haku Traficomin asiointipalveluun ole mahdollista. Siinä tapauksessa et voi käyttää Traficomin sähköistä palvelua, vaan sinun on asioitava Traficomin palveluntuottajalla Ajovarmalla. Siellä sinun on osoitettava ajoterveysvaatimusten täyttyminen lääkäriltä saadulla, paperisella lääkärinlausunnolla ajokyvystä (F122). 

Toimi näin: 

  • Tarkista ennen vastaanotolle menoa käyttämästäsi terveydenhuollon yksiköstä, että sieltä voidaan tallentaa Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomake (F122) Kanta-palvelujen Potilastiedon arkistoon.
  • Sovi lääkärisi kanssa, että lausunto tallennetaan Kanta-palvelujen Potilastiedon arkistoon.
  • Saat halutessasi itsellesi tulosteen lausunnosta. 
  • Voit tarkistaa, näkyykö lausunto Omakannassa (Terveystiedoissa kohdan ”Todistukset ja lausunnot” -alla). Jos se näkyy siellä, on lausunnon tiedot hyödynnettävissä myös Traficomin asiointipalvelussa.
  • Kirjaudu Traficomin asiointipalveluun ja toimi sen ohjeiden mukaisesti. Asiointipalvelu hakee sähköisesti suostumuksellasi ajokykyä varten tarvittavat johtopäätöstiedot lomakkeelta.
  • Näet jälkeenpäin Omakannassa tiedon siitä, että Traficom on käyttänyt lausunnon johtopäätöstietoja. 

Sivua päivitetty 27.08.2020