27.3.2023, Häiriötiedote - Akuutti
Todistusten ja lausuntojen välityksessä Kelaan on havaittu häiriö. Häiriö alkoi 18.3.2023.
27.3.2023, Häiriötiedote - Akuutti
Todistusten ja lausuntojen välityksessä Kelaan on havaittu häiriö. Häiriö alkoi 18.3.2023.
22.3.2023, Blogi - Ammattilaiset
Kanta-palveluihin tallennetut terveys- ja lääkitystiedot tukevat potilaan hoidon suunnittelua. Siksi on tärkeää, että ajantasaiset tiedot ovat helposti terveydenhuollon ammattilaisen käytettävissä.
21.3.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Suomesta voi ostaa lääkkeitä nyt myös espanjalaisella sähköisellä reseptillä. Palvelun avautumisen jälkeen Espanjassa tehdyt lääketoimitukset näkyvät Reseptikeskuksessa reseptien toimitustiedoissa.
21.3.2023, Tiedote - Kansalaiset
Suomalaista sähköistä reseptiä voi käyttää Euroopassa entistä laajemmin, nyt myös Espanjassa. Aluksi resepti käy Espanjassa kuudella alueella.
21.3.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Selvitimme loppuvuodesta 2022 sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden tyytyväisyyttä Kanta-palvelujen toimivuuteen, kehittämiseen, palvelutoimintaan ja viestintään. Etenkin julkisen sektorin tyytyväisyys Kannan kehittämiseen ja palvelujen tarjoamaan hyötyyn kasvoi verrattuna edelliseen vuoteen.
20.3.2023, Tiedote
Kanta.fi-sivuston kävijäkysely on auki 20.3. alkaen. Kehitämme palautteen avulla sivustoa entistä paremmaksi. Kanta.fi on Kanta-palvelujen ensisijainen viestintä- ja palvelukanava.
17.3.2023, Tiedote
Kanta.fi-sivustolla otetaan käyttöön evästeilmoitus, jolla käyttäjältä pyydetään lupa kävijäseurannan evästeiden tallentamiseen. Kävijäseurannan evästeet ovat käytössä vain kanta.fi-sivustolla, eivät OmaKanta-verkkopalvelussa, jonne täytyy kirjautua esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla.
15.3.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Ostopalvelun valtuutus helpottaa Kantaan tallennettujen kuvien välittämistä ostopalvelutilanteissa. Käyttöönotot terveydenhuollossa voivat alkaa.
14.3.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Selvitimme marras-joulukuussa 2022 apteekkien tyytyväisyyttä Kanta-palveluihin. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä Kanta-palvelujen toimintaan, mutta muun maussa niiden kehittämisessä löydettiin parannettavaa. Kysely toteutettiin apteekeille nyt toista kertaa.
13.3.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Hyvinvointialueet ja alueille sosiaalipalveluja tuottavat yksityiset liittyvät Kantaan ennen syyskuuta 2024. Myös asiakastietojärjestelmät on päivitettävä, jotta esimerkiksi sosiaalihuollon tietojen luovuttaminen hyvinvointialueiden välillä onnistuu.
3.3.2023, Blogi - Kansalaiset
Maaliskuussa vuoden täyttävä Kanta-palvelujen chattirobotti on ollut menestys. Kanta-apulainen on oppinut huimasti uutta. Ylläpidon ohella sitä kehitetään jatkuvasti.
1.3.2023, Tiedote - Kansalaiset
Kahdessa tuoreessa väitöskirjassa tutkittiin OmaKantaa ja Kanta-palveluja. LL, THM Vesa Jormanaisen tulokset viittaavat siihen, että Kanta-palvelujen onnistunut käyttöönotto on tuonut mukanaan hyötyjä niiden käyttäjille. Proviisori Maria Sääskilahden tutkimuksen mukaan valtaosa OmaKannan käyttäjistä on tyytyväisiä palveluun.
28.2.2023, Tiedote - Kansalaiset
Omakanta-verkkopalvelun nimi saa uuden, nykytavan mukaisen kirjoitusasun OmaKanta. Samalla päivitetään palvelun ruotsin-, englannin- ja saamenkieliset nimet.
27.2.2023, Blogi - Kansalaiset
Huoltajat voivat asioida OmaKannassa myös yli 10-vuotiaan alaikäisen puolesta, kun terveydenhuollossa on tehty tarvittavat muutokset tietojärjestelmiin. Entä jos lapsen tiedot eivät näy OmaKannassa?
27.2.2023, Blogi - Kansalaiset
Silmälaseja käyttävä Väinö Teittinen, 51, hyödyntää OmaKannan silmien terveystietoja säännöllisesti. Kun optikko tai silmälääkäri on liittynyt Kanta-palveluihin, myös silmien terveystiedot voi katsoa halutessaan OmaKannasta.
23.2.2023, Tiedote - Kansalaiset
Omakannan käyttäjätutkimuksissa on jo pitkään näkynyt asiakkaiden toive sujuvammasta mobiiliasioinnista. Puhelimeen ladattava sovellus olisi keino helpottaa ja nopeuttaa asiointia. Kela kokoaa nyt asiakkaiden näkemykset verkkokyselyn ja aiemman tutkimustiedon pohjalta.
21.2.2023, Tiedote - Kansalaiset
Kanta-palvelujen ja Omakannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joiden kautta rikolliset yrittävät saada haltuunsa suomalaisten henkilötietoja. Kanta-palvelut muistuttaa, että se ei koskaan kysy henkilötietoja sähköpostitse tai tekstiviestillä. Omakantaan voi kirjautua turvallisesti vain osoitteessa kanta.fi.
20.2.2023, Häiriötiedote
20.2.2023, Huoltotiedote - Kansalaiset
Julkaisemme tässä suunnitellut päivitys- ja huoltotoimet, jotka voivat aiheuttaa käyttökatkoja palveluissa kuukauden aikana. Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
15.2.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Vuoden ensimmäisessä toimittajayhteistyökokouksessa tehtiin tilannekatsaus asiakastietolain vaatimien järjestelmämuutosten aikatauluihin. Asiakastietolaki edellyttää muun muassa muutoksia kieltolomakkeisiin vuoden 2023 lopussa. Kokouksen materiaalit ovat saatavilla kanta.fistä.