Kanta.fi-verkkopalvelun saavutettavuusseloste

Kanta.fi-verkkopalvelun saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee kanta.fi-verkkopalvelua osoitteessa www.kanta.fi. Saavutettavuusselosteessa kerromme, miten saavutettava verkkopalvelu on, mitä puutteita sen saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Verkkopalvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen saavutettavuusasiantuntija. Seloste on laadittu 22.6.2020.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty hoitamaan asiaasi verkossa, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun tai asioida palvelupisteessä.

Miten saavutettava verkkopalvelu on?

Palvelu täyttää kriittiset saavutettavuusvaatimukset ja suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1).

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin saavutettavuusongelmia. Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä täysin saavutettavia:

  • Kuvituskuvilla on virheellisesti tekstivastineet sivuilla Etusivu, Ohjeet ja asiointi sekä Resepti, vaikka kuvituskuvat eivät tarvitse tekstivastinetta (WCAG 1.1.1)
  • Linkkiä määrittävät kuvakkeet eivät ole apuvälineiden luettavissa. (WCAG 1.1.1 ja WCAG 2.4.4
  • Joillakin sivuilla useista tiedostolinkeistä puuttuu tieto tiedostomuodosta (pdf, xls, doc), tai se ei ole osa linkkitekstiä. Näin on esimerkiksi Käyttöönottovaihe-sivulla. (WCAG 1.1.1 ja WCAG 2.4.4)
  • Tilastot-sivun linkeistä ei käy ilmi, että niistä aukeaa kuvia. (WCAG 1.1.1 ja WCAG 2.4.4) Kuvista on kuitenkin kerrottu sivun otsikossa.
  • Kaikki ruudunlukijat eivät lue sisältöä painikkeista, jotka ovat Kansalaiset-osiossa etusivun kuvituskuvan päällä. (WCAG 1.3.1)
  • Sisältösivujen vihreällä rajatut infonostot eivät erotu leipätekstistä. (WCAG 1.3.1)
  • Kun valikkoa käyttää näppäimistöllä, kohdistus siirtyy valikon loppuessa muulle sisältöalueelle, vaikka valikko on yhä auki. (WCAG 1.3.2)
  • Valikon kohdistusjärjestys ei ole looginen. Valikon avaamisen jälkeen kohdistin siirtyy Kanta-logoon ja Omakannan linkkiin ennen valikon sisältöä (WCAG 1.3.2)
  • Kuvien päällä olevaa valkoista tekstiä on joskus vaikeaa lukea. (WCAG 1.4.3)
  • Linkkitekstien väri ei erotu taustasta tarpeeksi hyvin sen jälkeen, kun linkkiä on klikattu. (WCAG 1.4.3)
  • Sivujen otsikot eivät kerro, minkä kohderyhmän osiossa käyttäjä sijaitsee. (WCAG 2.4.2)
  • Materiaalien tilauslomakkeessa ja palautelomakkeessa on useita saavutettavuus- ja käytettävyysongelmia (WCAG 1.3.1, WCAG 1.4.3 ja WCAG 2.4.4)
    • Osio, jossa annetaan toimitusosoite, on vaikea käyttää, sillä kenttien täyttäminen ei riitä, vaan myös Lisää-painiketta on painettava.
    • Poista toimitusosoite -painikkeen teksti ei erotu tarpeeksi hyvin.
    • Sivulla on taulukkotaitto, mikä hankaloittaa sivun käyttöä ruudunlukijalla. 
    • Kenttien automaattista täyttöä ei tueta Tilaa materiaalia -lomakkeella eikä Anna palautetta ja kysy -lomakkeella. (WCAG 1.3.5)
    • Lomakkeilla syötekenttien reunojen ja taustan kontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.11)
    • Lomakkeiden kenttäkohtaisia virheilmoituksia ei ole kytketty syötekenttiin. (WCAG 3.3.1)
    • Anna palautetta ja kysy -sivulla käytetään label-elementtejä virheellisesti myös tekstimuotoisessa sisällössä. (WCAG 3.3.2 ja 1.3.1)
    • Tilaa materiaalia -sivulla kappalemääräkenttiin ei voi kirjoittaa, vaan kappalemääriä voi ainoastaan kasvattaa nuolinäppäimillä 100 kappaleen erissä. Tätä on apuvälineitä käytettäessä vaikea hahmottaa. (WCAG 3.3.2)
    • Lähetä-painike aktivoituu vasta, kun kaikki pakolliset kentät on täytetty. (WCAG 3.3.3)
    • Pakollista kenttää merkitsevää asteriskia ei selitetä tekstimuodossa. (WCAG 3.3.3)
    • Linkkiteksti ei erotu taustasta tarpeeksi hyvin, ja linkkiteksti poikkeaa muun sivuston linkkityylistä. (WCAG 1.4.1)
  • Tilastot-sivulla linkitetyissä kuvamuotoisissa tilastoissa ei ole kunnollisia tekstivastineita, vaan tekstivastineina on vaikeasti ymmärrettäviä tiedostonimiä. (WCAG 1.1.1 ja 1.4.5)
  • Julkaisuaikataulu-sivulla on useita puutteita (WCAG 1.1.1 ja 1.4.5)
    • Kuvalinkeiltä puuttuvat tekstivastineet.
    • Taulukot on esitetty kuva- tai pdf-muodossa, jotka eivät ei ole saavutettavia.
  • Kaikilla sivuilla taulukoissa ei käytetä TH-elementtejä otsikoiden merkitsemiseen. Joillain sivuilla yhteen taulukkoon on koottu useita taulukoita. (WCAG 1.3.1)
  • Hakutulokset-sivun ja Ajankohtaista-sivun sivutus on vaikea ymmärtää apuvälinekäytössä: numerolistalla ei ole tekstiselitettä, ja nuolipainikkeilla ei ole apuvälineille näkyvää tekstivastinetta. (WCAG 2.4.4)
  • Suuri osa liitetiedostoista ei ole saavutettavia. Niitä korjataan parhaillaan.

Pyrimme korjaamaan yllä listatut puutteet 30.4.2021 mennessä.

Omakannan verkkokoulu

Omakannan verkkokoulun ylläpidosta vastaa ulkopuolinen toimittaja ja sen saavutettavuutta ei ole arvioitu.

Sisältö, joka ei ole saavutettavaa kohtuuttoman rasitteen perusteella

Jotkin sisällöt tai toiminnot eivät ole saavutettavia, koska niiden korjaaminen olisi kohtuuton rasite Kelalle. 

Kanta.fissä on saavutettavuuspuutteita eri puolilla palvelua, erityisesti lomakkeissa. Puutteet on listattu yllä. Niiden korjaaminen ennen 23.9.2020 olisi kohtuuton rasite Kelalle, sillä palvelussa täytyy tehdä välttämättömiä ylläpitotöitä, ennen kuin on teknisesti mahdollista tehdä saavutettavuuskorjauksia. Pyrimme korjaamaan yllä listatut puutteet 30.4.2021 mennessä.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä

Seuraavana on listaus sivustollamme olevista sisällöistä, jotka eivät kuulu saavutettavuuslainsäädännön piiriin.

Verkkosivuillamme on

  • videoita, jotka on julkaistu ennen 23.9.2020. Näistä videoista puuttuu tekstitys ja kuvailutulkkaus. Tällaisia videoita on myös Kanta-palveluiden Youtube-kanavalla.
    • Saavutettavuusvaatimukset eivät koske ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita.
  • tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 23.9.2018. 
    • Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 23.9.2018 ja jotka eivät käsittele asiakkaan oikeuksia ja velvollisuuksia.
  • taulukoita, jotka eivät mukaudu päätelaitteelle. Taulukoiden käyttäminen edellyttää niiden vierittämistä vaakasuunnassa.
  • linkkejä ulkopuolisille verkkosivuille, joiden saavutettavuutta ei ole arvioitu Kelassa.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko palvelussamme saavutettavuuspuutteen? Kerro siitä meille, jotta voimme tehdä parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna saavutettavuuspalautetta sähköpostilla: tekninentuki@kanta.fi.

Saavutettavuuspalautteiden käsittelyä koordinoi asiakkuuksien kehittämisyksikkö ja IT-asiakastuki.

Saavutettavuuden valvonta

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjille. Vastaamme 2 viikon sisällä.  

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita. 

Olemme sitoutuneet verkkopalveluiden saavutettavuuden parantamiseen. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen. Verkkosisällöt kielenhuolletaan ennen julkaisua.
  • Otamme saavutettavuuden huomioon sisäisissä käytännöissä (esimerkiksi ohjeistuksissa, testauksissa ja määrittelyissä).
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää

Sivua päivitetty 18.09.2020