Omatietovaranto-palvelun saavutettavuusseloste sovellustoimittajille

Omatietovaranto-palvelun saavutettavuusseloste sovellustoimittajille

Tämä saavutettavuusseloste koskee sovellustoimittajille suunnattuja Omatietovaranto-palvelun hiekkalaatikkoympäristöjä. Seloste on päivitetty 8.2.2021.

Verkkopalvelusta vastaa Kela. Verkkopalvelun saavutettavuus on arvioitu Kelassa.

Englanninkieliset ohjeet ja linkit hiekkalaatikkoympäristöjen käyttöön löytyvät Kanta.fi-sivuilta Järjestelmäkehittäjät-osiosta.

Miten saavutettava verkkopalvelu on?

Hiekkalaatikkoympäristöissä resurssien käsittelyyn tarkoitettu käyttöliittymä täyttää saavutettavuusvaatimukset suurelta osin. (WCAG-kriteeristö 2.1 A ja AA-tasot)

Auktorisoivan hiekkalaatikkoympäristön käyttöön tarkoitetut käyttöliittymät eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia (WCAG-kriteeristö 2.1 A ja AA-tasot).

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Hiekkalaatikkoympäristöissä resurssien käsittelyyn tarkoitetussa käyttöliittymässä käyttäjät saattavat edelleen kohdata joitakin saavutettavuusongelmia. Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat käyttöliittymässä ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä täysin saavutettavia:

  • Resurssien hakusivulla lastUpdated- ja date-hakuparametreilla käytössä olevassa kalenterissa ei näy liikkumiseen tarkoitetut nappulat. (WCAG 3.2.4)
  • Resurssikohtaisilla sivuilla on profiilin tai resurssin historian haku. Haun rajaukseen on käytössä kalenteri, jossa ei näy liikkumiseen tarkoitetut nappulat. (WCAG 3.2.4)

Pyrimme korjaamaan yllä listatut puutteet 31.12.2021 mennessä. 

Sisältö, joka ei ole saavutettavaa kohtuuttoman rasitteen perusteella 

Auktorisoivan hiekkalaatikkoympäristön käyttöön tarkoitetut käyttöliittymät eivät tällä hetkellä täytä kriittisiä saavutettavuusvaatimuksia. Nykyisiä käyttöliittymiä ei enää kehitetä, vaan käyttöliittymät on tarkoitus uudistaa kokonaisuudessaan vuosien 2020–2021 aikana. Uudistuksen yhteydessä käyttöliittymistä tehdään saavutettavia. Uudistetut, saavutettavat käyttöliittymät pyritään julkaisemaan 05/2021 mennessä.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä 

Resurssien käsittelyyn tarkoitetussa käyttöliittymässä on linkkejä ulkopuolisille verkkosivuille, joiden saavutettavuutta ei ole arvioitu Kelassa. Nämä sisällöt eivät kuulu saavutettavuuslainsäädännön piiriin.

Muiden tahojen tuottama materiaali

Emme vastaa siitä, miten muiden tahojen tuottama sisältö toimii sivustollamme. Tällaisia sisältöjä ovat muun muassa sovellustoimittajien tallentamat tiedot hiekkalaatikkoympäristöissä.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko palvelussamme saavutettavuuspuutteen? Kerro siitä meille, jotta voimme tehdä parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa Kelan tekninen tuki.

Saavutettavuuden valvonta

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjille. Vastaamme 2 viikon sisällä.  

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita. 

Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluiden saavutettavuutta. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen.
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää

Sivua päivitetty 26.02.2021