Sosiaalihuollon Kanta-palvelut laajenevat – 2. vaiheen toiminnallisuudet voi nyt ottaa käyttöön
Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston 2. vaiheen toiminnallisuudet on asennettu asiakastiedon arkiston tuotantoympäristöön. Käyttöönoton edellytyksenä on Kanta-yhteistestauksen ja tietoturva-auditoinnin läpäissyt tietojärjestelmä.
Sosiaalihuollon organisaatiot voivat ottaa nyt käyttöön seuraavat toiminnallisuudet joko kokonaan tai osatoteutuksina:
- ammattilaisen sähköinen allekirjoitus
 - yhteinen asia (esim. perhe asiakkaana)
 - turvakiellon alaisten tietojen käsittely
 - tilapäisen yksilöintitunnuksen käsittely
 - asiakastiedon koosteen rikastetumpi versio
 - asiakaskertomusmerkintöjen rakenteinen tallentaminen
 - asia- ja asiakkuusasiakirjan uudet versiot
 - 2. vaiheen tai myöhemmän vaiheen asiakirjan -metatietomallin käyttö
 - asiakasasiakirjojen rakenteinen tallentaminen
 - rekisterinkäyttöoikeus eli palveluntuottajan oikeus tallentaa tietoa palvelunjärjestäjän rekisteriin ja hakea tietoa palvelunjärjestäjän rekisteristä.
 
Tietojärjestelmävaatimukset käyttöönotolle
Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston 2. vaiheen toiminnallisuuksien käyttöönotto edellyttää, että organisaatiolla on käytössään Kanta-yhteistestauksen ja tietoturva-auditoinnin läpäissyt tietojärjestelmä.
Jos organisaatio ottaa käyttöön kaikki toiminnallisuudet, tietojärjestelmällä on oltava 2. vaiheen mukainen sertifikaatti. Kelan Kanta-palvelut antavat ohjeistusta siitä, miten toiminnallisuuksien käyttöönotto toteutetaan hallitusti.
Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon 2. vaiheessa tallennetut asiakasasiakirjat näkyvät Omakannassa sitten, kun lainsäädäntö mahdollistaa sen.
Lisätietoja:
- Lisätietoja ammattilaisille: kanta@kanta.fi
 - Lisätietoja tietojärjestelmätoimittajille: kantakehitys@kanta.fi