Kanta.fi-verkkopalvelun saavutettavuusseloste

Kanta.fi-verkkopalvelun saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee kanta.fi-verkkopalvelua osoitteessa www.kanta.fi. Saavutettavuusselosteessa kerromme, miten saavutettava verkkopalvelu on, mitä puutteita sen saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Verkkopalvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen saavutettavuusasiantuntija. Seloste on päivitetty 21.9.2021.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty hoitamaan asiaasi verkossa, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun tai asioida palvelupisteessä.

Miten saavutettava verkkopalvelu on?

Palvelu täyttää kriittiset saavutettavuusvaatimukset ja suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1).

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin saavutettavuusongelmia. Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä täysin saavutettavia:

  • Kuvituskuvilla on virheellisesti tekstivastineet sivuilla Etusivu, Ohjeet ja asiointi sekä Resepti, vaikka kuvituskuvat eivät tarvitse tekstivastinetta (WCAG 1.1.1)
  • Joillakin sivuilla useista tiedostolinkeistä puuttuu tieto tiedostomuodosta (pdf, xls, doc), tai se ei ole osa linkkitekstiä. Näin on esimerkiksi Käyttöönottovaihe-sivulla. (WCAG 1.1.1 ja WCAG 2.4.4)
  • Julkaisuaikataulu-sivulla on useita puutteita (WCAG 1.1.1 ja 1.4.5)
    • Kuvalinkeiltä puuttuvat tekstivastineet.
    • Taulukot on esitetty kuva- tai pdf-muodossa, jotka eivät ei ole saavutettavia.
    • Julkaisuaikataulun esitysmuotoa uudistetaan parhaillaan.
  • Kaikilla sivuilla taulukoissa ei käytetä TH-elementtejä otsikoiden merkitsemiseen. Joillain sivuilla yhteen taulukkoon on koottu useita taulukoita. (WCAG 1.3.1)
    • Taulukoita korjataan parhaillaan.
  • Osa liitetiedostoista ei ole saavutettavia. Niitä korjataan parhaillaan.

Pyrimme korjaamaan yllä listatut puutteet 31.12.2021 mennessä.

Sisältö, joka ei ole saavutettavaa kohtuuttoman rasitteen perusteella

Jotkin sisällöt tai toiminnot eivät ole saavutettavia, koska niiden korjaaminen olisi kohtuuton rasite Kelalle. 

Kanta.fissä on saavutettavuuspuutteita eri puolilla palvelua, erityisesti lomakkeissa. Puutteet on listattu yllä. Niiden korjaaminen ennen 23.9.2020 olisi kohtuuton rasite Kelalle, sillä palvelussa täytyy tehdä välttämättömiä ylläpitotöitä, ennen kuin on teknisesti mahdollista tehdä saavutettavuuskorjauksia. Pyrimme korjaamaan yllä listatut puutteet 31.12.2021 mennessä.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä

Seuraavana on listaus sivustollamme olevista sisällöistä, jotka eivät kuulu saavutettavuuslainsäädännön piiriin.

Verkkosivuillamme on

  • videoita, jotka on julkaistu ennen 23.9.2020. Näistä videoista puuttuu tekstitys ja kuvailutulkkaus. Tällaisia videoita on myös Kanta-palveluiden Youtube-kanavalla.
    • Saavutettavuusvaatimukset eivät koske ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita.
  • tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 23.9.2018. 
    • Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 23.9.2018 ja jotka eivät käsittele asiakkaan oikeuksia ja velvollisuuksia.
  • taulukoita, jotka eivät mukaudu päätelaitteelle. Taulukoiden käyttäminen edellyttää niiden vierittämistä vaakasuunnassa.
  • linkkejä ulkopuolisille verkkosivuille, joiden saavutettavuutta ei ole arvioitu Kelassa.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko palvelussamme saavutettavuuspuutteen? Kerro siitä meille, jotta voimme tehdä parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna palautetta saavutettavuudesta saavutettavuuspalautelomakkeella.

Saavutettavuuspalautteiden käsittelyä koordinoi asiakkuuksien kehittämisyksikkö ja IT-asiakastuki.

Saavutettavuuden valvonta

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjille. Vastaamme 2 viikon sisällä.  

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita. 

Olemme sitoutuneet verkkopalveluiden saavutettavuuden parantamiseen. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen. Verkkosisällöt kielenhuolletaan ennen julkaisua.
  • Otamme saavutettavuuden huomioon sisäisissä käytännöissä (esimerkiksi ohjeistuksissa, testauksissa ja määrittelyissä).
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää

Sivua päivitetty 21.09.2021