Kehittämisen päämääränä on, että kansalliset, alueelliset ja paikalliset tietojärjestelmät muodostavat yhteentoimivan ja asiakasta palvelevan kokonaisuuden. Kehittämistä ohjaavat alaan liittyvä lainsäädäntö sekä kansalliset strategiat. Kannan kehittämisessä huomioidaan vahvasti tietoturva ja tietosuoja, sillä käsiteltävä tieto on arkaluonteista ja yksityistä.
Kannan tarjoama tieto rakentaa kansallista tietopohjaa ja palvelee laajasti tutkimusta, hoidon ja palvelujen seurantaa sekä kansallista tilasto- ja rekisterituotantoa. Tiedolla johtamisen näkökulmasta tärkeitä ominaisuuksia ovat esimerkiksi tiedon yhdenmukaisuus ja kattavuus.
Kantaan pyritään toteuttamaan joustavia ja kustannustehokkaita ratkaisuja. Työssä seurataan tiiviisti teknologian, tietomallien ja standardien kehitystä.
Keskeisiä kehittämisen periaatteita
Tiedon liikkuvuuden varmistaminen
Kanta on ratkaisu, jonka avulla tiedot liikkuvat asiakkaan mukana Suomen koko sote-palvelujärjestelmässä. Yksi Kanta-palvelujen tärkeimmistä tehtävistä onkin varmistaa julkisten ja yksityisten sote-toimijoiden välinen tiedonkulku. Kanta on myös kustannustehokas tapa toteuttaa EU-asetusten mukaiset ratkaisut Suomessa.
Kansalaisten yhdenvertaisuus ja hoidon jatkuvuus
Kanta-palvelujen kehittämisellä varmistetaan, että kaikki kansalaiset saavat pääsyn omiin sosiaali- ja terveydenhuollon tietoihinsa ja pystyvät hallinnoimaan tietojensa liikkumista asuinpaikasta ja palveluntuottajasta riippumatta. Kantaa kehitetään tukemaan ihmisten hoidon ja palvelujen jatkuvuutta ja seurantaa sekä niiden vaikutusten arvioimista. Yhdenvertaisen ja kaikille kansalaisille tarkoitetun palvelun kehittämisessä erityisen tärkeitä asioita ovat helppokäyttöisyys ja turvallisuus.
Ammattilaisen työn tuki ja soveltuminen sote-toimintaympäristöön
Kanta-palvelut tarjoavat ammattilaisille kokonaisnäkymän asiakkaan tilanteeseen riippumatta siitä, missä päin Suomea tai mitä sote-palveluja asiakas on käyttänyt. Tämä parantaa palveluiden laatua ja hoidon jatkuvuutta sekä nopeuttaa hoitopäätöksiä. Esimerkiksi Kannan uudistuvilla rajapinnoilla tähdätään reaaliaikaisempaan ja käytettävämpään tiedon saamiseen. Ammattilaiset käyttävät Kantaa aina omien järjestelmiensä kautta rajapintojen avulla.
Kanta-palvelujen kehittämisellä tuetaan toimivaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa, ja siksi kehityksessä varmistetaan, että suunnitellut uudistukset sopivat osaksi organisaatioiden toimintamalleja ja niiden tapoja toimia. Kehittämisessä tehdään tiivistä yhteistyötä laajan verkoston ja käyttäjien kanssa.
Kehittämistä ohjaavat lait ja kansalliset linjaukset
Kanta-palvelujen kehittämistä ohjaavat kansalliset strategiat ja linjaukset:
Kanta-palvelut kytkeytyvät kansainvälisiin järjestelmiin, ja kehittämiseen vaikuttaa myös EU-tason ohjaus. EU-tason ohjaus vaikuttaa Kantaan suomalaisen lainsäädännön kautta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa ja asiakastietojen sähköistä käsittelyä ohjataan asiakastietolakiin pohjautuvilla THL:n määräyksillä (thl.fi)(avautuu uuteen ikkunaan).