Kirjaudu turvallisesti OmaKantaan

OmaKannassa asiointi on turvallista. Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa kanta.fi.

Näin kirjaudut OmaKantaan

Kirjoita selaimen osoiteriville kanta.fi.
Voit käyttää OmaKantaa esimerkiksi Chrome-, Firefox-, Safari- ja Edge-selaimilla. Varmista, että käyttämäsi selain on päivitetty viimeisimpään versioon. Älä kirjaudu OmaKantaan suoraan hakukonetuloksista, esimerkiksi Googlesta tai Bingistä.

Paina kanta.fi-sivulta painiketta Kirjaudu OmaKantaan.

Sinut ohjataan Suomi.fi-tunnistautumiseen jossa voit valita haluamasi vahvan sähköisen tunnistautumistavan, kuten verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen (palveluntarjoajana Telia).

Syötä pyydetyt tiedot, tarkista ne ja paina Jatka palveluun, niin siirryt OmaKantaan.

Kirjaudu ulos OmaKannasta, kun lopetat palvelun käytön.

Näin kirjaudut ulos OmaKannasta

Paina Kirjaudu ulos -painiketta, kun lopetat OmaKannan käytön.

Tyhjennä tämän jälkeen selaimesi sivuhistoria ja välimuisti.

Sulje lisäksi kaikki avoimet selainikkunat. 
Näin varmistat, etteivät mahdolliset muut saman laitteen käyttäjät pääse näkemään tietojasi.

Tallenna kanta.fi-sivusto selaimesi kirjanmerkkeihin tai suosikkeihin. 
Tallennuksen voi tehdä selaimen osoiterivin vieressä olevasta painikkeesta, joka on merkitty tähden kuvalla. Näin pääset jatkossa kanta.fihin ja kirjautumaan OmaKantaan suoraan ilman hakukoneiden käyttöä.

Ota Suomi.fi-viestit käyttöön viranomaispalveluissa

Suomi.fi-viestit ovat turvallinen tapa viestiä julkishallinnon organisaatioiden kanssa. Kun otat viestit käyttöösi Suomi.fi-palvelussa, saat jatkossa henkilökohtaisen viranomaispostisi sähköisesti Suomi.fi-viesteihin.  

Jos et vielä ole ottanut Suomi.fi-viestejä käyttöön, mahdollisuutta siihen tarjotaan jatkossa, kun tunnistaudut OmaKantaan.  

OmaKanta tai Kanta-palvelut eivät lähetä sinulle Suomi.fi-viestejä.  

Suomi.fi-viestien käyttöön ottamista ehdotetaan kuitenkin OmaKantaan kirjautumisen yhteydessä, koska tunnistautumisessa käytetään Suomi.fi-palvelua. 

Ehdotus Suomi.fi-viestien käyttöön ottamisesta tulee tunnistautumisen yhteydessä 12.5.2025 alkaen yhtä aikaa kaikkiin Suomi.fi-tunnistautumista käyttäviin julkishallinnon digitaalisiin palveluihin, esimerkiksi OmaVeroon ja OmaKelaan. 

Lue lisää Suomi.fi-viesteistä (Suomi.fi)

Usein kysyttyä OmaKannasta

OmaKantaan kirjautuessasi sinut ohjataan Suomi.fi-tunnistukseen. Jos kohtaat ongelmia tunnistautumisessa:

  • Tyhjennä selaimesi välimuisti ja kokeile palveluun kirjautumista uudelleen. Voit myös kokeilla palvelun käyttöä toisella selaimella.
  • Kokeile pääsetkö johonkin toiseen Suomi.fi-tunnistusta käyttävään palveluun (esim. OmaKela, OmaVero)?
  • Kokeile palvelun käyttöä toisella laitteella.
  • Kokeile kirjautumista käyttäen toista tunnistustapaa (verkkopankkitunnukset, varmennekortti tai mobiilivarmenne), jos se on mahdollista.

Suomi.fi-tunnistukseen opastusta tarjoaa Kansalaisneuvonta: p. 0295 000 (ma-pe 8-21, la 9-15)

Jos sinulla on verkkopankkitunnukset, mutta et siitä huolimatta pääse tunnistautumaan niillä eri julkishallinnon asiointipalveluihin, sinulta saattaa puuttua verkkopankkitunnukseen liitettävä ylimääräinen sähköinen tunniste. Ota yhteyttä omaan pankkiisi.

  1. Lopeta katselu aina Kirjaudu ulos -linkkistä.
  2. Tyhjennä välimuisti ja sivuhistoria ennen kuin suljet selaimen tai lopetat tietokoneen käyttämisen.
  3. Sulje kaikki selainikkunat.

OmaKannassa saattaa olla huoltokatko, jolloin palvelu ei ole käytettävissä. Tarkista huoltotiedotteet ja kokeile palvelun käyttöä uudelleen hetken kuluttua.

Tarkista myös, että tietoliikenneyhteytesi toimii esimerkiksi kokeilemalla pääsyä muihin internetpalveluihin. Kela ei vastaa tietoliikenneyhteyksien toimivuudesta tai niiden vaikutuksesta palveluun.

Lue lisää

Sivua päivitetty 12.5.2025