Hyvinvointialue voi tukea yksityisen sosiaalihuollon liittymistä Kantaan – Näin ostopalvelutoiminta sujuvoituu

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 31.1.2023 Kaikki tiedotteet

Erityisesti pienten yksityisten palvelunantajien liittymistä Kantaan on helpotettu uudella rinnakkaisliittymisen mallilla. Näin hyvinvointialue voi tukea pieniä toimijoita, jotka tuottavat ostopalveluja alueella.

Yksityiset sosiaalihuollon palvelunantajat voivat liittyä Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon rinnakkaisliittymisellä, jossa hyvinvointialue antaa palveluntuottajilleen mahdollisuuden käyttää hyvinvointialueen asiakastietojärjestelmää. Näin hyvinvointialue tukee erityisesti pieniä palvelunantajia, joilla ei ole käytössään omaa asiakastietojärjestelmää.

Hyvinvointialueiden lisäksi myös yksityisten sosiaalihuollon palvelunantajien täytyy liittyä Kantaan asiakastietolaissa olevien aikarajojen mukaisesti. Jos yksityinen tuottaa sosiaalipalveluja hyvinvointialueelle ostopalveluina, on takaraja liittymiselle 1.9.2024. Liittymistä kannattaakin alkaa valmistella jo nyt.

Rinnakkaisliittyminen sujuvoittaa ostopalvelutoimintaa hyvinvointialueilla

Rinnakkaisliittymisessä hyvinvointialue ja yksityinen palvelunantaja liittyvät Sosiaalihuollon arkiston käyttäjiksi omina organisaatioinaan, mutta hyvinvointialueen asiakastietojärjestelmällä. Yksityinen palvelunantaja voi käyttää hyvinvointialueen järjestelmää tuottaessaan ostopalveluja hyvinvointialueelle, mutta myös muussa toiminnassaan. Näin hyvinvointialue voi jatkossakin tarjota asiakkailleen mahdollisuuden hyödyntää monipuolisesti erikokoisten palveluntuottajien tarjoamia sosiaalipalveluja.

Vaatimukset hyvinvointialueen asiakastietojärjestelmälle

Hyvinvointialue voi tarjota asiakastietojärjestelmäänsä yksityisen palveluntuottajan käytettäväksi käytännössä vasta sitten, kun hyvinvointialueen tietojärjestelmään on toteutettu tietyt ominaisuudet. Järjestelmässä pitää pystyä esimerkiksi hallitsemaan rinnakkain liittyneen yksityisen palvelunantajan henkilöstön käyttöoikeuksia ja estää palveluntuottajalta uusien asiakkuuksien luominen. Lisäksi tietojärjestelmään pitää olla toteutettuna sosiaalihuollon rekisterinkäyttöoikeuden järjestäjä- ja tuottajaominaisuudet.

Hyvinvointialueiden kannattaa keskustella rinnakkaisliittymisen toteutuksesta järjestelmätoimittajansa kanssa.