Kela, THL, STM ja Valvira: Lääketietokannan 2016 version jakelu 30.9.2023 jälkeen

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 30.8.2023 Kaikki tiedotteet

Terveydenhuollon on huolehdittava siitä, että lääkkeen määrääjillä on käytettävissään tarvittavat tietojärjestelmät velvoitteidensa noudattamiseksi. Lain mukaan biologisten lääkkeiden määräämistä edellyttävät toteutukset on tehtävä ja otettava käyttöön viimeistään 1.10.2023. Lääketietokannan 2016 version jakelua jatketaan kuitenkin tämän jälkeen potilas- ja lääkitysturvallisuuden varmistamiseksi. Valvira ja Kela käynnistävät toimenpiteet säädösten vastaisesta toiminnasta.

Sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain mukaan biologisten lääkkeiden määräämistä edellyttävät toteutukset on tehtävä potilastietojärjestelmiin ja otettava organisaatioissa käyttöön viimeistään 1.10.2023. Säädösten edellyttämistä aikatauluista ei voi poiketa ilman seuraamuksia.

Aikataulusta päätetty yhteistyössä järjestelmätoimittajien ja organisaatioiden kanssa

Lainsäädäntöön kirjattu käyttöönoton aikataulu perustuu järjestelmätoimittajien ja organisaatioiden edustajien kanssa vuonna 2022 käytyihin neuvotteluihin toteutuksen aikatauluista. Käyttöönottoa on siirretty osapuolten toiveiden mukaisesti kaksi kertaa. Viimeisimpien keskustelujen perusteella käyttöönoton aikataulujen ehdottomaksi takarajaksi päädyttiin kirjaamaan lakiin 1.10.2023. Lain edellyttämät muutokset sisältyvät Kanta-lääkityslistan 1. vaiheeseen, jonka määrittelyt on julkaistu maaliskuussa 2020.

Tietojärjestelmien on noudatettava velvoitteita

Sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain mukaan biologisen lääkkeen määrääjän on valittava kaupan olevista keskenään vertailukelpoisista ja vaihtoehtoisista lääkkeistä hinnaltaan edullisin. Jos lääkkeen määrääjä valitsee muun kuin edullisimman biologisen lääkkeen, on hänen merkittävä lääkemääräykseen potilaskohtainen lääketieteellinen tai hoidollinen peruste valinnalle. Terveydenhuollon toimintayksikön tai itsenäisen ammatinharjoittajan on huolehdittava siitä, että lääkkeen määrääjän käytettävissä on tarvittavat tietojärjestelmät tämän velvoitteen noudattamiseksi. Velvoitetta tehostetaan toimijoiden omavalvonnalla, viranomaisvalvonnalla ja seuraamuksilla, mm. uhkasakolla.

Potilas- ja lääkitysturvallisuus varmistetaan – Lääketietokannan 2016 version jakelu jatkuu

Lääketietokannan 2016 version jakelua jatketaan edelleen 30.9.2023 jälkeen potilas- ja lääkitysturvallisuuden varmistamiseksi niille palvelunantajille, joiden käytössä ei ole potilastietojärjestelmää, jossa olisi tuki Lääketietokannan 2022 versiolle ja sähköisen reseptin määrittelyversiolle 4.00. Tämä ei kuitenkaan poista tietojärjestelmätoimittajien vastuuta toimittaa asiakkailleen lainmukaista järjestelmää eikä palvelunantajien vastuuta tarjota ammattilaisten käyttöön lain vaatimukset täyttävää järjestelmää.

Seuraamukset säädösten vastaisesta toiminnasta

Valvira käynnistää valvonta- ja seuraamustoimenpiteet sekä palvelunantajille että tietojärjestelmäpalvelun tuottajille säädösten vastaisesta toiminnasta. Toimenpiteet koskevat mm. säädöksissä olevia määräaikoja tai järjestelmästä puuttuvia pakollisia ominaisuuksia.

Kelalle on puolestaan asetettu valvontavelvoite biologisten lääkkeiden määräämisen osalta. Kela ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin, mikäli lääkkeen määrääjä ei noudata biologisten lääkkeiden määräämistä koskevia säädöksiä.

Vanhan version ylläpitokustannukset

Lääketietokannan kustannukset katetaan palvelunantajilta ja apteekeilta perittävillä käyttömaksuilla, joten vanhan version ylläpidon jatkaminen vaikuttaa käyttömaksujen määrään.

Yhteydenotot oheisen vastuunjaon mukaisesti.

• lääkehoidon tiedonhallinta: johtaja Minna Saario, STM, minna.saario@gov.fi, puh. 029 516 3146
  • Lääketietokanta ja Reseptikeskus: päätuoteomistaja Lotta Fordell, Kela, lotta.fordell@kela.fi, puh. 020 634 1391
  • toimintamallit: ylilääkäri Heikki Virkkunen, THL, heikki.virkkunen@thl.fi, puh. 029 524 7169
  • valvonta: lakimies Arttu Malava, Valvira, arttu.malava@valvira.fi, puh 029 520 9231