Sisältöjulkaisija

THL:n esiselvitys suosittaa Omakanta-mobiilisovelluksen toteutusta – Kela kokoaa käyttäjien tarpeet

Tiedote - Kansalaiset Kirjoitettu 23.2.2023 Kaikki tiedotteet

Omakannan käyttäjätutkimuksissa on jo pitkään näkynyt asiakkaiden toive sujuvammasta mobiiliasioinnista. Puhelimeen ladattava sovellus olisi keino helpottaa ja nopeuttaa asiointia. Kela kokoaa nyt asiakkaiden näkemykset verkkokyselyn ja aiemman tutkimustiedon pohjalta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) julkaisi tammikuussa 2023 esiselvityksen sosiaali- ja terveydenhuollon mobiilipalveluista. Yhdeksi suositukseksi nousi Omakanta-sovelluksen toteutus.

– Suuri osa ihmisistä hoitaa lähes kaiken verkkoasiointinsa puhelimen avulla, joten on selvää, että myös sote-alan digipalvelut on tarjottava mobiilisti. THL:n suositus Omakanta-mobiilisovelluksen toteutuksesta on linjassa meidän havaintojemme ja saamamme asiakaspalautteen kanssa, Kanta-palvelujen päätuoteomistaja Pirjo Vuorikallas Kelasta toteaa.

Verkkokysely Omakannan käyttäjille

Kela laatii nyt sosiaali- ja terveysministeriön (STM) toimeksiannosta tarkemman selvityksen Omakanta-mobiilisovelluksen toteuttamisesta. Osana selvitystä on julkaistu verkkokysely Omakannan käyttäjille (lyyti.fi).

– Meillä on jo paljon aiempaa tietoa Omakannan käyttäjien tarpeista, mutta toteutamme nyt erillisen kyselyn, jossa fokuksena on mobiilikäyttö. Tämän pohjalta koostamme asiakkaiden toiveet ja aiempien käyttäjätutkimusten tulokset, Vuorikallas kertoo.

Kelan selvitykseen sisältyvät lisäksi muun muassa hyöty-, kustannus- ja riskianalyysi sekä kuvaus Omakanta-sovelluksen toiminnoista ja kytköksistä muuhun sote-alan digipalvelujen kokonaisuuteen.

– Omakanta on miljoonille suomalaisille tuttu palvelu, jonka koko potentiaali kannattaa hyödyntää myös jatkossa. Se edellyttää, että palvelu vastaa asiakkaiden tarpeisiin, Vuorikallas painottaa.

Omakanta-sovellus tukisi alueellisia digipalveluja

THL:n selvityksen mukaan mobiilikäyttöiset sote-palvelut tulee luoda olemassa olevien digipalvelujen ympärille. Päällekkäistä ei kannata rakentaa.

– Näkemyksemme on, että Omakanta-sovellus tukisi ja täydentäisisi esimerkiksi hyvinvointialueiden digipalveluja. Sama asiakas voi käyttää palveluja eri puolilla Suomea, niin julkisella kuin yksityisellä. Omakanta näyttää kootusti kaikki asiakkaan tiedot ja voisi ohjata alueiden palveluihin, Vuorikallas kertoo.

Omakannan mobiilisovellukseen olisi mahdollisuus kehittää monipuolisempia toimintoja kuin nettiselaimella käytettävään Omakanta-palveluun.

– Omakanta-sovellus voisi lähettää vaikkapa ilmoituksen vanhentuvasta reseptistä tai laboratoriotulosten saapumisesta. Palveluun kirjautuminen olisi kätevää esimerkiksi sormenjälki- tai kasvotunnistuksella, Vuorikallas kuvaa.

Kela toivoo laajasti käyttäjien palautetta käynnissä olevaan verkkokyselyyn. Koko Omakanta-sovellusta koskeva lisäselvitys toimitetaan STM:lle 31.3.2023 mennessä.

Lue lisää