Uusi kieltolomake potilastietojärjestelmiin 1.1.2024 mennessä

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 5.4.2023 Kaikki tiedotteet

Potilastietojärjestelmissä otetaan käyttöön uusi kieltolomake, jota käytetään terveydenhuollossa potilastiedon luovutuskieltojen asettamiseen. Voimassa oleva asiakastietolaki velvoittaa kaikkia terveydenhuollon palvelunantajia ottamaan uuden lomakkeen käyttöön siirtymäajan mukaisesti 1.1.2024 mennessä.

Uusi luovutuskieltolomake kattaa laajan luovutuskiellon, yksityisen työterveyshuollon rekisterin kiellon sekä näiden peruutuksen. Asiakkaalla on oikeus asettaa kyseisiä kieltoja 1.1.2024 alkaen OmaKannassa tai sote-toimijoilla asioidessaan. Kieltolomake sisältää myös tuen toisen puolesta asetettaville kielloille. Niitä koskevan väliaikaisen ratkaisun käyttö loppuu 31.12.2023.

Potilastietojärjestelmien tulee kyetä hyödyntämään uutta kieltolomaketta huolimatta alueesta tai tietojärjestelmästä, missä kielto on asetettu. Asiakkailla on oikeus hallita potilastietojensa luovutuksia, ja terveydenhuollon toimijoiden on varmistettava, että tämä oikeus toteutuu.

Tietojen luovuttamisen edellytykset yhtenäistyvät

Potilastietoja luovutetaan ensisijaisesti Kanta-palvelujen kautta. Jos tämä ei ole mahdollista, voidaan tietoja luovuttaa esimerkiksi järjestelmässä paikallisesti, muulla tavoin sähköisesti tai paperilla. 1.1.2024 voimaan tulevan uuden asiakastietolain myötä Kannan luovutuslupaa voidaan hyödyntää myös Kannan ulkopuolisissa luovutuksissa. Näissä Kanta-palvelujen ulkopuolissa luovutuksissa pitää huomioida asiakkaan asettamat kiellot.

Laaja luovutuskielto

Laaja luovutuskielto estää kaiken jo olemassa olevan ja tulevan terveydenhuollon potilastiedon luovuttamisen palvelunantajien ja rekisterien välillä. Potilastietojärjestelmien on kyettävä hyödyntämään uutta kieltolomaketta, jotta asiakkaan asettama laaja luovutuskielto tunnistetaan, eikä tietoja luovuteta esimerkiksi paikallisissa luovutuksissa vastoin hänen tahtoaan.

Yksityisen työterveyshuollon rekisterin kielto

Aiemmin yksityisen terveydenhuollon tietoja kohtaan on voinut asettaa vain palvelutapahtumakohtaisia kieltoja. Asiakastietolain myötä asiakkaalla on oikeus asettaa myös yksityisen työterveyshuollon rekisteriä kohtaan kielto, joka estää koko rekisterin sisältämien tietojen luovuttamisen. Tämä mahdollisuus on toteutettu uuteen kieltolomakkeeseen.

Toisen henkilön puolesta tehtävät kiellot

Toisen henkilön puolesta on mahdollista asettaa kieltoja. Huoltaja voi asettaa alaikäisen lapsensa puolesta kieltoja terveydenhuollossa asioidessaan, jos alaikäistä ei ole todettu päätöskykyiseksi asian suhteen. Tällä hetkellä puolesta asetettavien kieltojen asettamiseen on käytössä väliaikainen ratkaisu, jossa tieto kiellon asettajasta merkitään lomakkeen perustelu-kenttään. Väliaikainen ratkaisu on voimassa tämän vuoden loppuun. Uudella kieltolomakkeella tulee käyttöön ratkaisu, jossa kiellon yhteyteen voidaan kirjata tieto kiellon asettajasta sekä asettamisen ajankohdasta.

Ohjeistus sote-organisaatioille

Tuotamme kansallista ohjeistusta asiasta tämän vuoden aikana ja käymme ohjeistusta läpi tilaisuuksissamme.