Vuoden alussa voimaan tuleva asiakastietolaki tuo muutoksia tietosisältöihin ja tietojärjestelmiin – tutustu järjestelmätoimittajien yhteistyökokouksen esityksiin

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 8.12.2023 Kaikki tiedotteet

Marraskuun toimittajayhteistyökokouksen puheenvuoroissa käsiteltiin vuoden 2024 alusta voimaan tulevaa uutta asiakastietolakia ja sen mukanaan tuomia muutoksia useasta näkökulmasta. Samaan aikaan voimaan tuleva sote-palveluntuottamista ja valvontaa koskeva lainsäädännön uudistus tuo mukanaan uusia vaatimuksia rekisteröintiin, tietosisältöihin, tiedonhallintaan ja tietojärjestelmiin.

Vuoden 2024 alusta voimaan tulevan asiakastietolain pohjalta THL on päivittämässä joukon valtakunnallisia sote-tiedonhallinnan määräyksiä, mukaan lukien määräykset sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien ja hyvinvointisovellusten olennaisista vaatimuksista, sertifioinnista ja luokittelusta. THL:n esityksessä keskityttiin erityisesti Määräyksiin 4 ja 5 tulleisiin muutoksiin ja päivityksiin.

Uuden asiakastietolain säädösvalmistelusta kerrottiin STM:n esityksessä, jonka mukaan valmisteilla oleva hallituksen esitys -luonnos sisältää muutosehdotuksia mm. sosiaalihuollon Kanta-liittymisen siirtymäaikoihin. Muutosten taustalla on hallitusohjelman kirjaus, joka edellyttää arvioimaan asiakastietolain kustannusvaikutuksia sekä mahdollista voimaantulon siirtotarvetta.

Uusi asiakastietolaki tulee voimaan vuodenvaihteessa, ja Kanta-informoinnin uusi versio 2.0.0 tulee käyttöönotettavaksi 2.1.2024 alkaen. Kanta-informointi voidaan antaa palvelunantajalla ensimmäisen käynnin yhteydessä vuoden 2024 puolella. Vaihtoehtoisesti kansalainen voi vastaanottaa informoinnin OmaKannassa 30.11.2023 alkaen. Muita asiakastietolain mukanaan tuomia muutoksia ovat mm. luovutusluvan laajennus Kannan ulkopuolisiin luovutuksiin, uudet tahdonilmaisut sekä asiakirjojen tallentamisen määräaika. Asiakastietolain myötä käyttöönotettavat muutokset on kuvattu Kelan esitysmateriaalissa.

Toimittajayhteistyökokouksen muistio ja esitysmateriaalit julkaistaan kanta.fin tapahtumakalenterissa toimittajayhteistyökokousten tapahtumien tiedoissa.

Lisätietoja: