Tässä tietosuojaselosteessa kuvataan, miten Kela käsittelee rekisterinpitäjänä kanta.fi-verkkosivuston käyttäjiä koskevaa tietoa.
Rekisterinpitäjä
Kansaneläkelaitos
Nordenskiöldinkatu 12, 00250 Helsinki
PL 450, 00056
puh. 020 634 11
Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
Kanta-palvelujen asiakaspalvelu asiakaspalvelu@kanta.fi.
Kanta-palvelujen tietosuojavastaavalle voit lähettää tiedustelun sähköpostitse tietosuoja@kanta.fi.
Mitä tietoja kerätään
Välttämättömät evästeet
Kanta.fi-sivustolla on käytössä vain sellaisia evästeitä, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Evästeet tekevät mahdolliseksi esimerkiksi sivustolle kirjautumisen ja sen, että käyttäjä pysyy kirjautuneena sivustolla liikkumisen ajan.
Osalla kanta.fi-verkkopalvelun sivuilla on käytössä Chattirobotti, joka auttaa käyttäjää löytämään paremmin tarvitsemaansa Kanta-palveluihin liittyvää tietoa. Chattirobotin kanssa asiointi tapahtuu anonyymisti. Chattirobotti ei tallenna käyttäjästä mitään tietoja. Chattirobotti käyttää vain välttämättömiä evästeitä, joten käyttäjältä ei pyydetä näiden käyttöön suostumusta.
Kävijätilastot
Keräämme sivuston käyttäjistä kävijätilastoja. Kerätyistä tiedoista ei voi tunnistaa sinua. Voit hyväksyä tai kieltää kävijäseurannan tilastojen keräämisen.
Käytämme kävijätilastointiin Matomo-analytiikkatyökalua. Matomo ei tallenna evästeitä tai muitakaan tietoja päätelaitteeseesi eli esimerkiksi puhelimeesi. Matomo-analytiikkatyökalu ei ole käytössä asiointipalveluissa, kuten OmaKannassa. Kävijäseurannan tietoja ei myöskään yhdistetä Kanta Extranetin kirjautumistietoihin.
Evästeistä, kävijäseurannnan tilastoista ja niiden säilytysajoista on kerrottu tarkemmin Evästeet ja kävijäseuranta -sivulla.
Sosiaalisen median tiedot
Kanta-palveluilla on sosiaalisen median tilit Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä ja Youtubessa. Kävijätietojen osalta sosiaalisen median kanavat ja Kela ovat yhteisrekisterinpitäjiä.
Saat lisätietoja henkilötietojen käsittelystä kunkin some-kanavan tietosuojakuvauksesta.
Lomakkeiden tiedot
Kanta.fi-verkkosivustolla on käytössä lomakkeita, joiden täyttäminen saattaa vaatia henkilötietojen syöttämistä.
Alla on eritelty lomakekohtaisesti lomakkeiden tarkoitus ja lomakkeilla lähetettyjen vastausten säilyttämistä koskevat tiedot.
Yhteydenottolomake
Yksityishenkilöt voivat antaa palautetta tai kysyä Kanta-palveluista yhteydenottolomakkeella.
Lomakkeella lähetetyt viestit käsitellään Kanta-palvelujen asiakaspalvelussa. Viestit eivät välity terveydenhuoltoon eikä asiakaspalvelussa käsitellä henkilökohtaiseen hoitoon liittyviä asioita.
Yhteydenottolomakkeella annettuja nimi- ja osoitetietoja käytetään, kun vastaamme asiakkaan esittämään kysymykseen tai palautteeseen. Tiedon käyttötarkoitus on kertaluontoinen. Tietoja ei käytetä muuhun tarkoitukseen. Jos yhteydenotosta tehdään toimenpidepyyntö, niin tallennettuja tietoja säilytetään enintään 6 vuoden ajan.
Tietojen säilyttäminen perustuu häiriöiden selvittämiseen ja niistä johtuneiden muutosten varmistamiseen sekä Kelan tiedonohjaussuunnitelmaan kirjattuun muutos- ja häiriökirjanpitoon.
Saavutettavuuspalaute- tai pyyntö -lomake
Saavutettavuuspalaute- tai saavutettavuuspyyntölomakkeella voi antaa kanta.fi-verkkopalveluun liittyvän saavutettavuuspalautteen tai tehdä saavutettavuuspyynnön. Lomakkeella lähetetyt viestit käsitellään IT-asiakastuessa. Lomakkeella annettuja nimi- ja osoitetietoja käytetään, kun vastaamme asiakkaan esittämään kysymykseen tai palautteeseen. Tiedon käyttötarkoitus on kertaluontoinen. Tietoja ei käytetä muuhun tarkoitukseen. Jos yhteydenotosta tehdään muutospyyntö, niin tallennettuja tietoja säilytetään enintään 6 vuoden ajan.
Tietojen säilyttäminen perustuu muutosten varmistamiseen ja Kelan tiedonohjaussuunnitelman mukaiseen muutoskirjanpitoon.
Tilaa esitteitä -lomake
Kela tilaa esitteitä ja lomakkeita yhteistyökumppaneilleen Kelan sopimustoimittajan verkkokaupan kautta. Osoitetiedot siirtyvät toimittajalle tilauksen yhteydessä, jolloin toimittajalle muodostuu osoiterekisteri.
Lue lisää Kelan esite- ja lomaketoimittajan osoiterekisterin tietosuojaselosteesta.
Oikeus tutustua omiin tietoihin
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) 15. artiklan mukaisesti rekisteröidyllä on oikeus tutustua omiin asiakasrekisteriin tallennettuihin tietoihin.
Asiakasorganisaation edustajalla on oikeus tarkistaa itseään koskevat asiakasrekisteriin tallennetut tiedot. Vapaamuotoisesti laadittu ja yksilöity pyyntö osoitetaan sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@kela.fi.
Oikeus pyytää virheellisen tiedon korjaamista
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) 16. artiklan mukaan rekisteröidyllä on oikeus vaatia rekisterissä olevan itseään koskevan virheellisen tiedon korjausta.
Jos rekisteröity henkilö haluaa korjata virheellisiä tietojaan, hänen pitää pyytää sitä Kelasta.
Pyynnössä pitää yksilöidä,
- mikä tieto on virheellinen
- millä perusteella se on virheellinen
- miten sitä pitäisi muuttaa.
Pyynnön voi lähettää Kelan kirjaamoon osoitteeseen kirjaamo@kela.fi.
Oikeus tietojen poistamiseen
Tietosuoja-asetuksen 17. artiklan mukaan rekisteröidyllä henkilöllä on oikeus vaatia itseään koskevan henkilötiedon poistamista rekisteristä.
Tämä oikeus ei koske niitä henkilötietoja, joita Kela tarvitsee lakisääteisen tehtävän hoitamista varten.
Jos rekisteröity henkilö haluaa poistaa rekisterissä olevia tietojaan, hänen pitää pyytää sitä Kelasta.
Pyynnön voi lähettää Kelan kirjaamoon osoitteeseen kirjaamo@kela.fi.
Oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle
Jos asiakas katsoo, että häntä koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan soveltuvaa tietosuojasääntelyä, asiakkaalla on oikeus tehdä valitus toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle tietosuoja-asetuksen 77 artiklan ja tietosuojalain 21 §:n mukaisesti. Suomessa valvontaviranomainen on tietosuojavaltuutettu.