Menyvisning

Anvisningar och verksamhetsmodeller

Anvisningar och information om Kanta-tjänsterna och MittKanta för professionell social- och hälsovårdspersonal.

Handledning i användningen av MittKanta

Patienterna behöver emellertid handledning i hur och när deras uppgifter finns att läsa i MittKanta. God handledning av patienterna kan också minska deras behov av att kontakta hälso- och sjukvården.

Recepttjänsten på apoteken

Apoteken handlägger recept i apotekssystemet, som hämtar recepten från Receptcentret och sparar apotekens expedieringsanteckningar i detsamma.

Det elektroniska receptet inom hälso- och sjukvården

Det elektroniska receptet underlättar hälsovårdspersonalens arbete. Då patientens receptuppgifter finns tillgängliga som grund för vården påskyndas hälsovårdspersonalens arbete och hanteringen av den totala medicineringen blir lättare.

Sköta ärenden för någon annan i MittKanta

Skötsel av ärenden för någon annan innebär att sköta ärenden på en annan persons eller ett företags vägnar. För att ha rätt att göra detta krävs vårdnad, fullmakt eller beslut om intressebevakning.

Utlämnande och förmedling av uppgifter

Med hjälp av Kanta-tjänsterna är de uppgifter som uppkommer inom social- och hälsovården samt på apoteken tillgängliga för olika tjänstetillhandahållare. Kunden ska informeras om hur hens uppgifter används.

Verksamhetsmodeller

Nationella verksamhetsmodeller för Kanta-tjänsterna styr arbetet för socialvård och vårdpersonal och deras användning av Kanta-tjänsterna.