Suodata julkaisuvuoden mukaan:

09/12/2020, Tiedote - Ammattilaiset

Käyttöönottojen uutta tukimallia kehitetään edelleen

Käyttöönottojen tukea kehitetään asiakkaiden toiveita kuunnellen. Sote-toimija voi jatkossa aloittaa tuotantokäytön joustavammin käyttöönottojakson aikana ja käytön laajentajilla on enemmän aikaa ilmoittautua mukaan jaksolle.

08/12/2020, Tiedote - Ammattilaiset

Sosiaalihuollossa syntyviä potilastietoja ei voi tallentaa Kanta-palveluihin

Sosiaalihuollon palvelussa voi syntyä potilastietoja, mutta niitä ei voi vielä tallentaa Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon tai Potilastiedon arkistoon. Julkinen sosiaalihuollon palveluntuottaja ei voi toistaiseksi myöskään liittyä Potilastiedon arkiston käyttäjäksi.

01/12/2020, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät

Findata alkaa vastaanottaa hakemuksia Kanta-palvelujen tietoihin vuodenvaihteessa

Kanta-palveluihin tallennettujen tietojen toissijaiseen käyttöön on mahdollista hakea lupaa 1.1.2021 alkaen. Aluksi toissijaiseen käyttöön saatavien aineistojen sisältö on suppea, mutta laajenee vaiheittain ensi vuoden aikana. Hakijoiden kannattaa ottaa yhteyttä Findatan neuvontaan ennen hakemuksen lähettämistä.

05/11/2020, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät

Asiakastietolaki etenee eduskunnan käsittelyyn

Kanta-palveluihin tallennettaisiin tulevaisuudessa potilastietojen lisäksi myös sosiaalihuollon asiakastietoja sekä hyvinvointitietoja. Lisäksi tietojen luovuttaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa muuttuisi siten, että asiakkaan niin sanottu laaja suostumus poistuisi.

03/11/2020, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät

Uusi käsikirja Kantaan liittyville sosiaalihuollon toimijoille

Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille kokoaa yhteen valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin liittyviä määrittelyjä ja ohjeita. Käsikirjassa kuvataan asiakastietojen hallintaa ja Kanta-palvelujen hyödyntämistä sosiaalihuollossa.

06/10/2020, Tiedote - Ammattilaiset

COVID-19-laboratoriotulosten Kanta-tallennuksissa parannettavaa

COVID-19-tautiepäilyjen nopea selvittäminen on ensiarvoisen tärkeää. Terveydenhuollon ja viranomaisten tulee yhdessä tehdä parhaansa, että tilanne Suomessa on mahdollisimman hyvin hallinnassa. Tämän toteuttamiseksi tarvitaan ajantasaista tietoa. Terveydenhuollossa tuotettujen tietojen tallentaminen Kanta-palveluihin hyödyttää kaikkia.

06/10/2020, Tiedote

Elinluovutustahdon voi tallentaa Omakantaan

Suomessa jokainen on elinluovuttaja, jos ei ole sitä erikseen kieltänyt. Luovuttajan tahto kuitenkin pyritään selvittämään. Elinluovutustahdon voi tehdä helposti Omakannassa.