Kanta-palvelut ovat pian osa jokaisen sosiaalihuollon ammattilaisen työtä.
Kantaan tallennetut sosiaalihuollon asiakastiedot ovat
- helposti ammattilaisen käytettävissä
- asiakkaan nähtävillä OmaKannassa
- arkistoitu tietoturvallisesti.
- hyödyntämään Kantaa työssäsi
- ohjaamaan asiakasta OmaKannan käytössä.
Asiakastietolaki velvoittaa sosiaalihuollon toimijat liittymään Kantaan
Asiakastietolaki laajentaa Kanta-palvelujen käyttöä sosiaalihuollossa. Julkiset ja yksityiset sosiaalihuollon palvelunantajat ottavat Kanta-palvelut käyttöön laissa määriteltyjen siirtymäaikojen puitteissa.
Sosiaalihuollon tiedot OmaKantaan
Asiakas näkee OmaKannasta sosiaalihuollon asiakastietoja, jotka hänestä on tallennettu Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon. Tämä parantaa hänen mahdollisuuksiaan osallistua asioidensa hoitamiseen.
Tiedot alkavat näkyä vaiheittain sitä mukaa, kun sosiaalihuollon palvelunantajat ovat tehneet tarvittavat muutokset asiakastietojärjestelmiinsä.
- OmaKannan käytön ohjaaminen
- Sosiaalihuollon tiedot OmaKannassa
- Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollolle: OmaKanta (yhteistyotilat.fi)
Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston toiminnallisuudet
Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston toiminnallisuuksia on tähän asti kehitetty vaiheittain.
Asiakastietolain liittymisvelvoitteen mukaiset toiminnallisuudet
Jotta sosiaalihuollon palvelunantajat täyttävät asiakastietolain vaatimukset, heillä täytyy olla käytössään liittymisvelvoitteen mukaiset toiminnallisuudet.
Liittymisvelvoitteen mukainen tietojärjestelmä tukee
- sosiaalihuollon asiakastietojen luovuttamista toimialan sisällä
- 2. vaiheen toiminnallisuuksia.
Sosiaalihuollon palvelunantajat voivat ottaa uudet ominaisuudet käyttöön, kun asiakastietojärjestelmiin on tehty tarvittavat muutokset. Julkisilla ja julkisen lukuun toimivilla yksityisillä pitää olla liittymisvelvoitteen mukaiset toiminnallisuudet käytössään viimeistään 1.9.2024.
Arkiston 2. vaiheen toiminnallisuudet parantavat tiedon käytettävyyttä
Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston 2. vaiheen toiminnallisuuksia ovat
- sosiaalihuollon rekisterinkäyttöoikeus
- rakenteisten asiakirjojen tallentaminen
- yhteisen asian käsittely
- ammattihenkilön sähköinen allekirjoitus
- turvakiellon alaisten tietojen käsittely.
Tietoturva ja tietojen luovuttaminen
Sosiaalihuollon asiakastietoja saa katsella ja käyttää ainoastaan silloin, kun tietoja tarvitaan asiakkaan asian hoitamiseen. Kun tietoja katsellaan Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistossa, jää siitä aina jälki. Lokitietojen avulla voidaan valvoa, että tietoja käytetään lainmukaisesti.
Sosiaalihuollon tietojen luovuttaminen
Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon tallennetut tiedot ovat aina ne tallentaneen rekisterinpitäjän käytettävissä. Jos asiakastietoja haetaan toisen sosiaalihuollon rekisterinpitäjän rekisteristä, kyseessä on tietojen luovuttaminen, johon tarvitaan asiakkaalta luovutuslupa.
Lupaa ei kuitenkaan tarvita tilanteissa, joissa sosiaalihuollon palvelunantajilla ja viranomaisilla on asiakastietolain mukaan tiedonsaantioikeus.
Yhteiset toimintatavat ja kirjaaminen
Kanta-palveluja käyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat noudattavat yhtenäisiä kansallisia toimintamalleja ja -tapoja. Näitä ovat mm. yhtenäiset kirjaamisen käytännöt, omavalvontasuunnitelman mukainen toiminta arjen työssä, tietojen käytön ja luovutuksen periaatteet ja Kanta-palvelujen toimivuuden varmistaminen muutostilanteissa.
- Kansalliset toimintamallit
- Asiakasasiakirjojen rakenteet ja tietosisällöt: Sosiaalihuollon asiakastietojen määrittelyt (thl.fi)
- Sosiaalihuollon palvelutuotannon toiminnalliset määrittelyt (thl.fi)
Ottamassa käyttöön Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoa?
Tutustu käyttöönoton materiaaleihin.