När en aktör inom social- och hälsovården börjar använda Kanta-tjänsterna förbinder sig dennes personal att verka i enlighet med nationellt enhetliga rutiner. Inom hälsovården kallas dessa verksamhetsmodeller och inom socialvården verksamhetsmetoder.
Verksamhetsmodellerna och verksamhetsmetoderna omfattar bland annat
- enhetlig dokumentationspraxis
- principerna för användning och utlämnande av uppgifter
- säkerställande av att Kanta-tjänsterna fungerar i ändringssituationer.
Lär dig verksamhetsmodellerna i webbskolan
Studera verksamhetsmodellerna och verksamhetsmetoderna i anknytning till användningen av Kanta-tjänsterna på våra webbkurser. Du kan ta kurserna flexibelt när det passar dig bäst.
För närvarande består utbudet av följande studiehelheter:
- Minderårig som kund inom social- och hälsovården
- Verksamhetssätt för socialvårdens klientdatalager
- Utlämnande av uppgifter inom social- och hälsovården
- Verksamhetsmodeller för elektroniska recept
- Verksamhetsmodeller för Patientdatalagret
- Verksamhetsmodeller för Datalagret för bildmaterial
- Verksamhetsmodeller för fullmakt för köpta tjänster.
Verksamhetsmodellerna och dokumentationsanvisningen ger stöd i det dagliga arbetet
Syftet med verksamhetsmodellerna är att säkerställa att kunduppgifter behandlas korrekt och datasäkert inom social- och hälsovården.
När uppgifterna dokumenteras enligt en enhetlig datastruktur kan yrkespersonerna använda sig av Kanta-tjänsternas innehåll med olika datasystem. Dessutom visas uppgifterna för kunderna i MittKanta.
Institutet för hälsa och välfärd (THL) ansvarar för de nationella verksamhetsmodellerna och verksamhetsmetoderna inom social- och hälsovården och anvisningarna om strukturerad dokumentation. Ta del av dokumenten samt guiderna om strukturerad dokumentation på THL:s webbplats.