1.12.2023, Blogi - Kansalaiset
Jokaisella kansalaisella näkyy nyt OmaKannassa osio: Sosiaalipalvelujen tiedot. Eri hyvinvointialueilla ja yksityisissä sosiaalipalveluissa kirjattuja asiakastietoja voi vähitellen lukea OmaKannasta.
1.12.2023, Blogi - Kansalaiset
Jokaisella kansalaisella näkyy nyt OmaKannassa osio: Sosiaalipalvelujen tiedot. Eri hyvinvointialueilla ja yksityisissä sosiaalipalveluissa kirjattuja asiakastietoja voi vähitellen lukea OmaKannasta.
10.11.2023, Blogi - Järjestelmäkehittäjät
Keskeisten terveystietojen yhteenvedot helpottavat tiedon löytämistä Kannasta. Jotta Kannasta saadaan täysi hyöty irti, potilastietojärjestelmiin täytyy toteuttaa myös yhteenvetojen hyödyntäminen.
27.10.2023, Blogi
OmaKanta uudistuu vaiheittain syksystä 2023 alkaen. Ensimmäisenä uudessa OmaKannassa voi kokeilla asiointia Reseptit-osiossa.
26.10.2023, Blogi - Kansalaiset
Kehitämme Kanta-palveluja tiiviissä yhteistyössä kansalaisjärjestöjen kanssa. Järjestöt edustavat laajasti kansalaisia eri näkökulmista. Haku Kanta-järjestöpaneeliin kaudelle 2024–2025 on käynnissä.
25.10.2023, Blogi - Ammattilaiset
Kantaan voi ensi vuodesta alkaen tallentaa ensimmäisiä silmän kuvia ja kaikki suun kuvantamistutkimukset. Kuvien arkistointi helpottaa hyvinvointialueiden ja yksityisen terveydenhuollon yhteistyötä.
12.10.2023, Blogi - Kansalaiset
Potilastiedot tallentuvat Kantaan sellaisena kuin terveydenhuollon ammattilainen ne potilastietojärjestelmään kirjaa. Jokainen kansalainen voi katsoa omia tietojaan OmaKannasta.
7.9.2023, Blogi - Ammattilaiset
Sosiaalihuolto siirtyy vähitellen kirjaamaan asiakastietoa rakenteisesti. Rakenteisesti kirjattu tieto on yhdenmukaista ja sitä on mahdollista näyttää asiakkaalle OmaKannassa.
24.8.2023, Blogi - Ammattilaiset
Kun terveydenhuollon ammattilainen tarvitsee tietoa potilaan aikaisemmasta hoidosta, oleellinen tieto löytyy jatkossa nopeasti Kanta-palvelujen yhteenvedoista. Yhteenvetotietoa on saatavilla keskeisistä terveystiedoista.
7.8.2023, Blogi - Kansalaiset
OmaKannasta jokainen voi tarkistaa myös silmäterveyteen liittyvät tietonsa edellyttäen, että palvelunantaja on liittynyt Kanta-palveluihin.
3.7.2023, Blogi - Kansalaiset
Pohjoismaisessa tutkimusyhteistyössä toteutettavassa NORDeHEALTH-hankkeessa tutkitaan suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten ja virolaisten kokemuksia kansallisista potilasportaaleista. Suomessa Aalto-yliopisto ja Kela ovat kartoittaneet OmaKannan käyttäjien kokemuksia osana tutkimushanketta. Käyttäjiltä saatu palaute auttaa palvelun kehittämisessä.
21.6.2023, Blogi - Ammattilaiset
Hallitusohjelma antaa vahvan tuen Kanta-palvelujen kehittämiselle. Sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä saadaan asiakkaan digipalvelut pelaamaan yhteen ja sote-tieto hyötykäyttöön.
14.6.2023, Blogi - Ammattilaiset
Kanta-palvelujen tietojen hyödyntäminen helpottaa hyvinvointialueiden työtä ja voi pitkällä aikavälillä tuoda kustannussäästöjä. Kela ja hyvinvointialueet tekevät yhteistyötä sote-tiedonhallinnan ja digipalvelujen kehittämisessä.
13.6.2023, Tiedote - Ammattilaiset
OmaKannan käytöstä tulee entistä sujuvampaa, kun valtakunnallinen verkkopalvelu uudistuu ensi syksystä alkaen. Erityisesti palvelun saavutettavuus ja käytettävyys paranevat.
8.6.2023, Blogi - Kansalaiset
Tiesitkö, että myös suun terveydenhuollon tietoja voi katsoa OmaKannasta? Edellytyksenä on, että hammaslääkäri tai suuhygienisti on tallentanut tiedot Kantaan.
1.6.2023, Blogi - Ammattilaiset
Tulevien vuosien aikana OmaKannassa alkavat näkyä sekä julkisten että yksityisten palvelunantajien kirjaamat sosiaalipalvelujen asiakastiedot. Tiedot alkavat näkyä vaiheittain.
25.5.2023, Blogi - Kansalaiset
Chattirobotin opettaminen on käytännössä tietojen syöttämistä alustaan. Tätä työtä tekevät bottikuiskaajat. Heidän tehtävänään on olla aina muutaman askeleen edellä siinä, mitä seuraavaksi kysytään.
16.5.2023, Blogi - Kansalaiset
Vuonna 2022 OmaKannassa vieraili peräti 3,6 miljoonaa eri kävijää. Ahkerimmin sitä käyttivät Keski-Uudenmaan asukkaat. Hyvänä kakkosena tulee Länsi-Uusimaa. Kunnista OmaKannassa kävivät useimmin Kauniaisten asukkaat.
15.5.2023, Blogi
Suomi on pieni maa, jolla ei ole varaa hukata digitalisaation mahdollisuuksia. Suomi on myös juuri sopivan kokoinen maa siihen, että kykenemme yhdistämään voimamme ja viemään sote-tiedon uudelle tasolle, kirjoittaa Kelan tietopalvelujohtaja Marina Lindgren Sosiaalivakuutus.fin puheenvuorossaan.
11.5.2023, Blogi - Kansalaiset
Potilasturvallisuuden ja hoidon kannalta on tärkeää, että terveydenhuollon ammattilaisilla on käytössään kattavat tiedot asiakkaasta. Sillä varmistetaan jokaiselle paras mahdollinen hoito. Tietojen käyttöön terveydenhuollossa on tarkat säännöt.
11.5.2023, Blogi - Ammattilaiset
Kanta-palvelujen sosiaalisen median kanavavalikoima laajenee, kun vahvistamme läsnäoloamme sosiaalisessa mediassa. Jatkossa löydät Kannan myös LinkedInistä, jonne kokoamme koulutukset ja tapahtumat sote-ammattilaisille ja järjestelmäkehittäjille sekä ajankohtaiset aiheet Kanta-palveluista.