OmaKantaa kehitetään asiakkaiden parhaaksi – varmistaa yhdenvertaisen digiasioinnin maanlaajuisesti

Artikkeli - Ammattilaiset Kirjoitettu 26.11.2025

Asiakaslähtöisyys, yhdenvertaisuus ja sosiaali- ja terveysalan toimijoiden yhteistyö ovat OmaKannan kehittämisen kulmakivet. Niiden avulla me Kanta-palveluissa varmistamme, että jokainen suomalainen voi turvallisesti hallita omia sosiaali- ja terveydenhuollon tietojaan nyt ja tulevaisuudessa.

OmaKanta on laajuudessaan kansainvälisesti poikkeuksellinen. OmaKannalla on yli miljoonaa kuukausittaista käyttäjää. Palveluun kirjauduttiin 37,8 miljoonaa kertaa vuonna 2024. OmaKanta sai alkunsa vuonna 2010. Suomessa haluttiin tarjota kaikille yhdenvertainen digipalvelu, joka helpottaa omien terveysasioiden hoitoa.

Iäkäs mies ja keski-ikäinen nainen istuvat sohvalla ja katsovat naisen kädessä olevaa puhelinta.

– OmaKannasta on tullut tärkeä osa ihmisten arkea. Kehitämme OmaKantaa sitä mukaa kun asiakkaiden tarpeet muuttuvat, kertoo Kanta-palveluiden liiketoiminnan asiantuntija Mari Holmroos.  

Kehittämistyö keskittyy kolmeen painopisteeseen: asiakaslähtöisyyteen, yhdenvertaisuuden takaviin digitaalisiin ratkaisuihin ja sosiaali- ja terveysalan toimijoiden väliseen yhteistyöhön.

OmaKanta-sovelluksen kehityksessä kuunnellaan asiakkaiden toiveita 

Kannan asiakaspalveluun ottaa yhteyttä noin 10 000 ihmistä ja chattirobotti Kanta-apulaisen kanssa asioi lähes 40 000 ihmistä vuodessa. Asiakkaiden toiveita kartoitetaan myös erimerkiksi kyselytutkimuksilla ja käyttäjätestauksella, jotta kehitystyö perustuu todellisiin tarpeisiin.  

– Asiakkaamme toivovat ennen kaikkea selkeää ja helppokäyttöistä OmaKantaa. Saamamme palaute vaikuttaa aidosti siihen, missä järjestyksessä kehitämme toimintoja esimerkiksi OmaKanta-sovellukseen, Holmroos kertoo.  

Suomen käytetyimmän sote-digipalvelun on voinut ladata puhelimelle tai tabletille alkusyksystä 2025 lähtien. Sovelluksessa on asiakkaiden eniten käyttämiä toimintoja, kuten reseptien katselu ja uusiminen sekä lääkärin ja hoitajan kirjausten tarkastelu. Kirjautumista on haluttu helpottaa ja se onnistuu turvallisesti tunnusluvulla tai sormenjälki- tai kasvotunnistuksella. 

OmaKantaa kehitetään tiiviissä yhteistyössä kumppaneiden kanssa 

Yksi OmaKannan vahvuuksista on yhteistyöhön perustuva kehittäminen. Kela vastaa Kanta-palveluiden toteuttamisesta, mutta kehittämiskohteet määritellään yhdessä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Lisäksi kehittämistyöhon osallistuu joukko muita toimijoita, kuten hyvinvointialueita, viranomaisia ja kansalaisjärjestöjä. 

– Tiiviin yhteistyön ansiosta voimme tarjota maanlaajuiset monipuolisen ja laadukkaan palvelun. Meille on tärkeää tehdä kehitystyötä yhtä aikaa kumppaneiden kanssa, jotta ihmiset saavat OmaKannasta täyden hyödyn eri elämänvaiheissa, Holmroos sanoo.  

Esimerkkinä yhteistyöstä on asiointi lapsen tai läheisen puolesta OmaKannassa. Tätä ihmisten arkea helpottavaa kokonaisuutta on kehitetty yhdessä Digi- ja väestötietoviraston kanssa. 

OmaKanta yhdenvertaisena digipalveluna 

Liiketoiminnan asiantuntija Mari Holmroos palaa lopuksi perusteisiin: missä tahansa ihminen asioi, terveystiedot ovat käden ulottuvilla. Siksi OmaKanta on olemassa.  

– Ihmiset käyttävät sekä julkisia että yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluita ja asiointipaikka voi elämän eri vaiheissa vaihtua esimerkiksi muuton tai opintojen myötä. Siksi on tärkeää, että OmaKanta on meidän kaikkien käytössä ajasta ja paikasta riippumatta. Se kokoaan nähtäville tiedot eri asiointipaikoista kaikkialta Suomesta, Holmroos sanoo.  

Väestön ikääntyminen tuo digitaaliseen kehittämiseen lisätarpeita. Näitä ovat esimerkiksi digituki-palveluiden varmistaminen ja edunvalvontaan liittyvän digiasioinnin kehittäminen.  

Muutokset OmaKanta-palvelussa voivat toisinaan näyttää käyttäjille hitailta, ja Holmroos ymmärtää sen. Palvelun konepellin alla tapahtuu kuitenkin jatkuvasti jotakin. Lainsäädäntö elää ja uudistuu, sote-kenttä muovautuu. Asiakkaita kuuntelemalla ja organisaatiorajat ylittävällä yhteistyöllä varmistetaan, että OmaKanta vastaa käyttäjien tarpeita ja helpottaa ihmisten arkea myös jatkossa. 

Lue lisää