Sisältöjulkaisija

Sähköinen ensihoitokertomus voi pelastaa henkiä

Artikkeli - Ammattilaiset Kirjoitettu 7.12.2023 Kaikki artikkelit

Kannan sähköisen ensihoitokertomuksen avulla tieto liikkuu ensihoidon ja sairaalan välillä. Pilotointiin osallistuneen ensihoitolääkärin mukaan se on sujuvoittanut ensihoidon työtä.

Kannan sähköinen ensihoitokertomus on digitaalinen versio potilaan ensihoidosta. Ensihoitajat ja lääkärit kirjaavat potilastiedot ensihoitokertomukseen KEJO-järjestelmän kautta, joka on turvallisuusviranomaisten yhteinen kenttäjärjestelmä. Sähköiseen ensihoitokertomukseen kirjatut tiedot puolestaan tallentuvat Kantaan. 

Sähköisen ensihoitokertomuksen pilotointi alkoi vuonna 2020 Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa – nyt toiminto on täydessä käytössä.  Kuopion FinnHEMS-lääkäriyksikössä työskentelevä apulaisylilääkäri ja ensihoitolääkäri Pamela Toivonen kokee, että sähköinen ensihoitokertomus helpottaa ensihoidon työtä ja lisää potilasturvallisuutta. 

Lähikuva nuoren ja vanhan henkilön käsistä.

Sähköinen ensihoitokertomus tekee manuaalisten lomakkeiden siirtelystä historiaa 

– Voimme avata potilaan ensihoitokertomuksen jo matkalla kohteeseen, jos saamme tietää potilaan henkilöllisyyden häneltä itseltään tai hätäpuhelun soittajalta tässä vaiheessa. Ensihoitokertomus täytetään sekä rakenteellisesti että vapaamuotoista tekstiä tuottaen. Kun pääsemme potilaan luo, avaamme sähköisen ensihoitokertomuksen, johon kirjaamme vapaamuotoisesti potilasta koskevat tiedot ja toimenpiteet. Tiedot ovat saman tien käytettävissä myös muilla potilasta hoitavilla tahoilla, Toivonen kertoo. 

Toivonen ihmetteleekin, miten ennen on pärjättykään ilman sähköistä ensihoitokertomusta. 

– Ennen kirjasimme omat tietomme manuaalisesti lomakkeelle, ja kun hoitava henkilöstö vaihtui, ojensimme lomakkeen eteenpäin. Mutta lomakkeethan voivat hukkua. Nyt sähköinen ensihoitokertomus taklaa rikkinäinen puhelin -ilmiön potilaan siirtyessä ensihoidosta varsinaiseen hoitoon, mikä lisää ehdottomasti potilasturvallisuutta. 

Sähköinen ensihoitokertomus taklaa rikkinäinen puhelin -ilmiön potilaan siirtyessä ensihoidosta varsinaiseen hoitoon, mikä lisää ehdottomasti potilasturvallisuutta. 

Kannan avulla tieto liikkuu 

Etulinjassa työskentelevät ensihoitajat ja lääkärit kohtaavat päivittäin tilanteita, joissa sekunnit voivat olla ratkaisevia. Siksi on tärkeää, että heillä on käytettävissä kaikki olennainen tieto potilaasta. Kannasta ensihoito näkee potilaan sairaushistorian ja mahdolliset hoidonrajaukset sekä potilaan tekemän hoitotahdon.  

– Jos esimerkiksi helsinkiläismies saa sydänkohtauksen Kuopion torilla, pääsemme heti tekemään hänestä Kanta-haun ja näkemään, miten häntä on aiemmin hoidettu esimerkiksi Meilahden sairaalassa, Toivonen kertoo. 

Kun ensihoidon tiedot tallennetaan Kantaan, näkee potilas tiedot OmaKannastaan. Tämä lisää läpinäkyvyyttä ja antaa potilaalle mahdollisuuden olla aktiivinen osapuoli hoitopolullaan. 

Vaikka sähköinen ensihoitokertomus on merkittävä askel eteenpäin, Toivonen näkee vielä kehitettävää.  

– Järjestelmän rakenne vaatii vielä viilausta. Pienillä muutoksilla, kuten vähemmillä klikkauksilla, voisi parantaa käyttökokemusta. Myös tiedon hakeminen saattaa joskus kestää. Aina kriittiset tiedot esimerkiksi tehdyistä hoidonrajauksista eivät ole käytettävissä ensihoitovaiheessa ja syytä tähän selvitellään. 

Kannan hyödyntäminen ensihoidossa etenee vaiheittain 

Ensihoitoyksiköiden liittyminen Kanta-palveluihin ja ensihoitokertomuksen käyttöönotto toteutetaan vaiheittain eri hyvinvointialueilla. Tavoitteena on, että vuonna 2025 kaikki Suomen ensihoitoyksiköt pystyvät kirjaamaan ensihoidon tiedot sähköisesti ja tallentamaan ne Kantaan.

Lue lisää