Sisältöjulkaisija

Asiakastyytyväisyyskyselyt 2023: Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä apteekkien kokonaistyytyväisyys hyvällä tasolla – joka osa-alueella kuitenkin parannettavaa

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 31.1.2024 Kaikki tiedotteet

Syksyllä 2023 toteutimme jälleen Kannan asiakastyytyväisyyskyselyt niin apteekkien kuin sosiaali- ja terveydenhuollon edustajille. Kokonaistyytyväisyys oli erittäin hyvällä tasolla, mutta esim. palvelujen kehittäminen nosti kriittisiä mielipiteitä.

Kartoitimme kyselyjen avulla asiakkaidemme tyytyväisyyttä muun muassa Kanta-palvelujen kehittämiseen, asiakasyhteistyöhön, tekniseen toimivuuteen ja viestintään. Apteekeille suunnattuun kyselyyn tuli 109 vastausta, kun taas sote-kysely tavoitti 268 sote-alan edustajaa. Sote-kyselyn vastaajista 35 henkilöä edusti julkista sektoria, ja 233 henkilöä yksityistä.

Apteekkien kokonaistyytyväisyys Kanta-palvelujen toimintaan oli edellisvuosien tapaan korkea (93 %). Myös julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon edustajien kokonaistyytyväisyys oli erittäin hyvällä tasolla: 88%, mikä on vertailuvuosien paras tulos. Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon vastaajista 72 % oli tyytyväisiä Kannan toimintaan kokonaisuutena. Perinteisesti myös tietosuoja ja -turva saivat erittäin korkeat arvosanat.

Vaikka kokonaisarvosanat olivat erittäin hyviä, nousi vastauksista esiin myös kehittämiskohteita ja joissain yksityiskohtaisemmissa kysymyksissä on havaittavissa laskevaa trendiä.

Tyytyväisyys tarjottuun tukeen laskenut – koulutuksista lisätukea Kanta-palvelujen käyttöön

Sekä apteekkien että sosiaali- ja terveydenhuollon vastaajien tyytyväisyys Kanta-palvelujen tarjoamaan tukeen oli laskenut edelliseen kyselyyn verrattuna. Noin puolet vastanneista apteekkien edustajista oli tyytyväisiä tukeen, kun taas n. 40 % kaikista sote-vastaajista antoi sille positiivisen arvion, yksityinen sektori oli tyytyväisempi kuin julkinen.

Apteekkien tyytyväisyys Kannan koulutustarjontaan oli laskenut verrattuna vuoden 2022 tuloksiin (71 % -> 59 %). Myös julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon vastaajien tyytyväisyys oli laskenut hieman. Sekä apteekkien että sote-sektorin edustajien kannattaa tutustua uusiin Kanta-verkkokouluihin parantaakseen tuntemustaan Kanta-palveluista.

Tuemme ammattilaisia Kanta-palvelujen käytössä ja uusien palvelujen käyttöönotoissa. Verkkokoulujen lisäksi järjestämme erilaisia etätilaisuuksia ja kyselytunteja. Olemme myös uudistamassa ammattilaisille suunnatut kanta.fi-sisällöt vuonna 2024. Noin 75 % kaikista vastanneista oli kuitenkin sitä mieltä, että yhteistyö Kannan kanssa sujuu kokonaisuudessaan hyvin.

Tyytyväisyys viestintään vähentynyt – tiedon löydettävyyteen parannuksia

Viestinnän osion matalimmat arvosanat sai perinteisesti tietojen löytyminen kanta.fi-sivustolta. Apteekkivastaajista 42 % oli tyytyväisiä tietojen löytymiseen, kun taas noin puolet sote-vastaajista antoi sille positiivisen arvosanan. Sekä sote- että apteekkisisältöihin kanta.fissä on tulossa vuoden 2024 aikana isoja muutoksia, joiden on tarkoitus parantaa tiedon löydettävyyttä sivustolta.

Tyytyväisyys Kannan häiriötiedottamiseen oli laskenut vuodesta 2022 niin apteekeilla (62 %) kuin julkisen sote-sektorin (n. 50 %) vastaajilla. Yksityinen sote-sektori (n. 85 %) taas oli tyytyväinen viestintään häiriötilanteissa
Hieman yli puolet sosiaali- ja terveydenhuollon edustajista oli tyytyväisiä Kannan uutiskirjeen sisältöön. Apteekkien tyytyväisyys oli hieman matalampi. Uutiskirjeen sisältöjä kehitetään jatkuvasti ja niihin liittyvä palaute on aina tervetullutta.

Kannan kehittämisen ei koeta vastaavan tarpeita

Kehittämiseen liittyvät kysymykset ovat perinteisesti olleet kriittisimmin arvioituja, niin tälläkin kerralla. Julkisen sote-sektorin tyytyväisyys oli laskenut entisestään kaikissa kehittämisen osakysymyksissä.

Noin puolet apteekkien vastaajista oli sitä mieltä, että Kanta-palvelujen kehittäminen vastaa oman apteekin tarpeita, myös tässä tuloksessa trendi on laskeva vertailuvuosiin nähden. Sote-sektori oli tässä kysymyksessä vielä kriittisempi: 36 % julkisen sektorin vastaajista ja 46 % yksityisistä piti Kannan kehittymistä omia tarpeitaan vastaavana.

Olemme aloittaneet hyvinvointialueiden kanssa tiiviin yhteistyön Kannan kehittämisessä ja teemme vahvaa yhteistyötä myös yksityisen sektorin toimijoiden sekä edunvalvontajärjestöjen kanssa. Toivomme yhteistyön tuottavan hedelmää, jotta Kanta-palvelujen kehittäminen ja asiakkaiden tarpeet kohtaisivat jatkossa paremmin.

Kantaa kehitetään palautteen perusteella

Kehitämme toimintaamme ja yhteistyön muotoja palautteen perusteella sekä yhdessä laajan verkoston kanssa, siksi toteutamme myös asiakastyytyväisyyskyselyt vuosittain. Kanta uudistuu, kun kaikki ovat mukana.

Lisätietoja

Kyselyn tulokset (pdf)