Kanta tukee tiedon liikkumista sosiaalihuollossa

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 26.4.2024 Kaikki tiedotteet

Jatkossa Kanta-palveluista voidaan hakea toisen sosiaalihuollon palvelunantajan kirjaamia asiakastietoja. Kanta helpottaa myös palvelunantajien ja sosiaalihuollon viranomaisten tiedonsaantioikeuden toteutumista.

Kannan avulla sosiaalihuollon tiedot liikkuvat eri palvelunantajien välillä. Näin ammattilaisella on käytettävissään ajantasainen tieto esimerkiksi silloin, kun asiakas muuttaa paikkakunnalta toiselle. Palvelunantajien kannattaa edistää tietojen luovuttamisen mahdollistavan asiakastietojärjestelmän käyttöönottoa mahdollisimman pian, jotta ne pääsevät hyötymään sujuvammasta tiedonkulusta.

Tietojen luovutus pähkinänkuoressa

Lähtökohtaisesti asiakastietojen luovuttaminen sosiaalihuollon palvelunantajien välillä perustuu asiakkaan antamaan luovutuslupaan. Asiakkaalla on oikeus myös rajoittaa tietojensa luovuttamista. Jos asiakas ei anna luovutuslupaa tai hän asettaa kieltoja, ei Kanta luovuta tietoja. Luovutuskiellon voi kohdistaa esimerkiksi tietyn rekisterinpitäjän asiakasrekisterissä oleviin tietoihin tai tietyn palvelutehtävän tietoihin.

Sosiaalihuollon palvelunantajilla ja viranomaisilla on kuitenkin joissakin tilanteissa mahdollisuus hakea sosiaalihuollon asiakastietoja Kannasta myös ilman asiakkaan luovutuslupaa. Tilanteet ja tehtävät, joita palvelunantajien ja sosiaalihuollon viranomaisten tiedonsaantioikeus koskee, on säädetty asiakastietolaissa.

Kerromme tietojen luovuttamisesta seuraavassa Kanta-foorumissa

Tietojen luovuttamiseen liittyy omat toimintatapansa, joihin esimerkiksi henkilöstö on perehdytettävä hyvissä ajoin ennen kuin toiminto otetaan käyttöön esimerkiksi hyvinvointialueen sosiaalipalveluissa tai yksityisessä sosiaalialan yrityksessä.

Tule kuulemaan lisää sosiaalihuollon tietojen luovuttamisesta ja laajasta tiedonsaantioikeudesta sosiaalihuollon Kanta-foorumiin 7.5.2024 klo 12–13.30. Foorumissa käsitellään myös muita ajankohtaisia asioita, jotka koskettavat sosiaalihuollon organisaatioita ja ammattilaisia.

Tietojen luovutus voi alkaa heti, kun tietojärjestelmät ovat valmiit

Kantaan tallennetut sosiaalipalvelujen asiakastiedot alkavat liikkua sosiaalihuollon palvelunantajien välillä sitä mukaa, kun tarvittavat muutokset asiakastietojärjestelmiin on tehty. Asiakastietojärjestelmissä pitää olla tietojen luovuttamista koskevat toiminnallisuudet käytössä viimeistään silloin, kun liittymisvelvoite Kanta-palveluihin tulee voimaan.

Palvelunantajien kannattaa tiedustella käyttöönoton aikataulua omalta järjestelmätoimittajaltaan.